Monipuolinen markkinointi myy kirjaa

Eeva-Maria Lisko keksi järjestää novelleistaan näyttelyn kahviloissa, joissa novellit olivat syntyneet. Suosio oli suuri ja pian novellit haluttiin ostaa yksissä kansissa.

Omaperäisillä markkinointitempauksilla voi vauhdittaa kirjansa myyntiä edullisimmin. Eeva-Maria Lisko keksi järjestää novelleistaan näyttelyn kahviloissa, joissa novellit olivat syntyneet. Suosio oli suuri ja pian novellit haluttiin ostaa yksissä kansissa. Lisko ajattelee rohkeasti perinteisen kirjamarkkinoinnin ulkopuolelta ja on luonut tehokkaita tapoja myydä teoksiaan isojakin määriä.

Novelliesi tarjoilu tamperelaisissa kahviloissa sai paikallismedian innostumaan. Mitä oikeastaan tapahtui?

Kahviloissa on totuttu näkemään taidetta, mutta ei sanataidetta. Saimme Tallipihan kahvilassa mieheni ja kahvilan työntekijän kanssa idean novellinäyttelystä ja pian novellini olivat luettavana irrallisina lehdyköinään ravintolan pöydissä. Näyttely pidettiin myöhemmin myös kolmessa muussa kahvilassa. Kahvilat olivat luonnollinen paikkavalinta, sillä olin kirjoittanut novellini kahviloissa, joissa näyttelyt pidettiin. Lisäksi novellit ovat lyhyitä, juuri sellaisia kahvilassa nopeasti luettavia ja kivaa vastapainoa kännykän näpräämiseen.

Kahviloiden asiakkaat ottivat tempauksen vastaan innoissaan ja vaativat saada lukea tarinoiden kaikki osat. Minulle tuli kiire julkaista novellit kokoelmana. BoD:n kautta kirjan julkaisu onnistui nopeasti ja saimme kirjan ulos kun hype oli vielä päällä. Myös paikallismedia kiinnostui ja Novelleja kahvilapöydissä -näyttelystä kerrottiin mm. Iskelmäradiossa,  Aamulehdessä ja Radio Cityssä.

Kirjaasi  myytiin iso määrä ennakkoon. Miten onnistuit tässä?

Tiesin, että BoD:lla on vahvat verkostot ja he levittävät teokseni kotimaiseen ja kansainväliseen verkkokauppaan. Mutta omakustannekirjailijalla on itsellään suurin vastuu kirjansa markkinoinnista, joten mietin tapoja saada kirjaani mahdollisimman paljon myytyä jo ennen julkaisua. Tarjosin teosta eri tahoille ja yksi yritys osti teosta 200 kappaletta joululahjaksi yhteistyökumppanilleen! Näistä ennakkoon myydyistä kirjoista saimme varoja nettikauppani markkinointiin.

Nettimainoksen teki mainostoimisto, joka osasi visualisoida teoksen jopa paremmin kuin se on kuvattu kirjan kannessa. Mainospaikaksi muutamalle isolle sivustolle valittiin tarrakulma, joka on mielestäni mainospaikan pienuuteen ja kustannukseen nähden äärettömän toimiva.

Ensimmäisellä kirjalla en ajatellut tekeväni vielä tiliä. Ennemminkin toivon sen toimivan hyvänä promootiona nimeni esille tuomiseksi tulevien kirjojeni myyntiä ajatellen.

Bild

Kirjailija

Eeva-Maria Lisko on Pirkanmaalla asuva kirjailija, joka on julkaissut lyhytproosaa ja novelleja useilla nimimerkeillä jo 20 vuoden ajan. Vuonna 2014 Eeva-Maria julkaisi BoD:n kautta ensimmäisen teoksensa Novellikokoelma Kahvilan, joka on sarja kepeitä ja oivaltavia tarinoita naisten elämästä, arkisista aiheista kuten työ ja raha, parisuhteet, painonhallinta ja tulevaisuus. Nyt työn alla on kolme romaania, joista ensimmäinen julkaistaan kesänkorvalla. Lisäksi Eeva-Maria on käsikirjoittanut radiokuunnelmia ja kuunnelmasarjoja Iskelmä- ja The Voice –radiokanaville.

Lue lisää kirjailijan kotisivuilta

Kirjakaupat ja kirjastot saavat jatkuvasti uutuustarjouksia. Miten erottua lukuisista muista kirjauutuuksista?

Ensiksi, esikoiselle kannattaa asettaa edullinen hankintahinta. Novellikokoelma Kahvila maksoi 12,90€ ja ilmaisin tämän selvästi kirjakaupoille, kirjastoille ja muutamille lehdille lähettämässäni lyhyessä sähköpostiviestissä. Toiseksi, kirjakauppojen ja kirjastojen ongelma on, että uutuuksia tulee niin paljon, että on vaikea erottaa lupaavat teokset vähemmän laadukkaista. Oman kirjan tarina tulee onnistua kiteyttämään houkuttelevasti markkinointiviestiin – niin hyvin, että viestin saajan on pakko saada tietää lisää. Huomion herättämisen ydin on siis tarinassa.

Kirjaani myytiin lopulta Akateemisissa kirjakaupoissa, Kirja-Kärkkäisen myymälöissä ja pienissä kirjakaupoissa Tampereella, ja useat kirjastot tilaisivat sen valikoimiinsa.

Ilmaiskirjojen antamistakin kannattaa miettiä. Tarjosin kaupallisille radiokanaville, Voicelle ja Iskelmälle molemmille, 10 kappaletta kirjojani jaettavaksi palkintoina. Kirjojen mukana toimitin lyhyen esittelytekstin, jonka ansiosta toimittajat pystyivät kertomaan palkintokirjasta luontevasti ja herättämään mielenkiinnon teokseen. Tämä oli erittäin tehokas panostus, sillä vastaavanlainen radiokuuluvuus olisi maksanut tuhansia euroja. Olin aiemmin käsikirjoittanut molemmille radiokanaville radiokuunnelmia, se varmasti auttoi asiaa.

Mitä vinkkejä antaisit muille omakustantajille kirjanjulkaisuun ja kirjan markkinointiin?

Omat nettisivut täytyy olla. Jos teos on herättänyt mielenkiinnon, etsitään siitä ja kirjoittajasta lisää tietoa – tämä uteliaisuus tulee pystyä täyttämään. Omat nettisivut auttavat lisäksi kontrolloimaan tietoa itsestä ja teoksesta. Tänä päivänä myös kirjan Facebook-sivut ovat hyödylliset, sillä se on monelle ensisijainen paikka etsiä tietoa.

Kirja kannattaa hinnoitella järkevästi, sillä tuntemattoman kirjailijan teoksesta ei olla valmiita maksamaan yhtä paljon kuin tunnetun kirjoittajan kirjasta. Kirjan markkinoinnissa yrityksille, jälleenmyyjille, kirjastoille, kirjabloggareille ja eri lehtien toimittajille, on sähköposti välineenä edullisin ja tehokkain. Kirjan kirjoittaminen on eri asia kuin siitä puhuminen. Kirjan kohderyhmä, ydintarina ja tarkoitus pitää osata kiteyttää ytimekkäästi. Tarinallakin pitää olla tarina.

Erottuvien ja kirjan sisältöön istuvien PR-tekojen tekeminen voi tuoda paljon näkyvyyttä mediassa, paljon enemmän kuin edullisilla mainosbannereilla saisi. Rohkaisisinkin omakustannekirjailijoita miettimään miten kirjansa saisi tuotua kohdeyleisöä inspiroiden esille!

Kommenttia

  • Hyviä vinkkejä markkinoinnista. Hienosti on otettu oma toimintakenttä käyttöön: tutut kahvilat ja tutut radiot. Ja siitä laajennettu markkinointia eri kohteisiin. 200 kappaleen tilaus yritykseltä lahjakirjoiksi on saavutus!

    Muistat osuvasti siitä, että kirjan kirjoittaminen ja markkinoiminen ovaqt eri asioita ja vaativat erilaista ajattelua ja kieltä.

    Ostin muuten kahvilanovellit vaimolleni, joka on kirjastossa työssä ja kirjaihminen. Hän tykkäsi.

    Terveisin Timo

  • Luettuani Eeva-Maria Liskon markkinointitavoista oli opettavaa, rohkaisevaa, ja mielenkiintoista miten Kahvila kirjan myynti sai siivet alleen. Se että suomessa vuoden vaihteessa julkaistu matkaseikkailukirjani, jossa rantaudutaan kumiveneellä etelämantereelle, väristään vilusta Pohjois Korean Timanttivuorilla ja hikoillaan Pirunsaaren vankiloissa Ranskan Guinealla on jo yllättävän monilla matkustamisesta kiinnostuneilla lukijoilla.
    Kirjailija Eeva-Maria Liskon malleja käyttäen Taskurahalla Maailman Ympäri nimisen kirjani kysyntää olisi vaikea sammuttaa.
    Innovaatiset Liskon markkinointitavat ovat kuin hunajaa mehiläisille.

Vastaa

*Pakolliset kentät