Tunne kirjasi kohderyhmä

Yksi onnistuneen markkinoinnin kulmakivistä on tuntea oman kirjan kohderyhmä. Kenelle kirjoitan, kuka on kirjani mahdollinen lukija? On helpompi markkinoida kirjaa, kun tiedät, kuka on mahdollinen…

Lenita Lehto asui perheineen vuosia Kreikassa. Vuonna 2014 koko viisihenkinen suomalais-kreikkalainen perhe muutti Lenitan kotiseudulle Raumalle. Kahdessa kirjassaan Lenita Lehto kertoo vuosistaan Kreikassa sekä paluumuutosta Suomeen. Monipuolisen markkinoinnin onnistumisessa on ollut olennaista tunnistaa omien teosten mahdolliset lukijat.

Kirjasi ”Suomityttö oliivimetsässä” kertoo vuosistasi Kreikassa, ”Takaisin koivujen katveeseen” perheesi muutosta takaisin Suomeen. Miksi päätit julkaista näistä aiheista kirjat?

Olen aina mielelläni kirjoittanut elämäni tapahtumia, tuntemuksia ja pohdintojani paperille, koska olen kokenut sen jäsentävän ja selkeyttävän ajatuksiani. Jo Kreikassa asuessani aloin kirjoittaa blogia, ja huomasin asioiden, tilanteiden ja ihmisten kuvauksen muotoutuvan tekstiksi kuin itsestään. Lisäksi olen kielistä, myös suomen kielestä ja sen oikeakielisyydestä kiinnostunut, ja sain hyvää palautetta blogistani.
Kun tiesin muuttomme Suomeen olevan edessä, tuntui luonnolliselta ”kirjoittaa pois” itsestä koko tuo elämänvaihe, johon sisältyi niin paljon uutta ja erilaista ja joka oli hyvä palauttaa mieliin, koota yhteen kirjaksi.
Tämä ensimmäinen kirja ei kuitenkaan kertonut Kreikan talouskriisin hiipimisestä elämäämme. Lukijani pyysivät jatkoa kirjalle; he halusivat tietää aidoista olosuhteista maassa sekä sopeutumisestamme Suomeen. Olin synnyinseudulle muutettuamme aloittanut uuden blogin, jota selailemalla muistuivat elävästi mieleeni maahan- ja paluumuuton eri vaiheet, joten kahden vuoden kuluttua muutosta kirjoitin aiheesta kirjan.

Kuinka kauan kesti siitä, kun sait idean ja ensimmäinen valmis kirja oli kädessäsi?

Teimme muuttosuunnitelmia vuodesta 2012. Aloin kirjoittaa tekstiä systemaattisesti vuoden lopussa ja julkaisin ensin pelkän e-kirjan syksyllä 2013. Tuossa vaiheessa en osannut markkinoida kirjaani muuten, kun mainitsemalla myyntipaikan. Sain paljon pyyntöjä sen julkaisemiseksi paperiversiona, ja päätin kääntyä BoD:n puoleen. Paperiversio ensimmäisestä kirjastani ”Suomityttö Oliiviimetsässä” oli kädessäni vuoden 2015 toukokuun lopussa. Toista kirjaani aloin kirjoittaa tämän vuoden keväällä ja sain sen valmiiksi parissa kuukaudessa nyt jo kokeneempana editoijana ja taittajana.

Mikä on mielestäsi tärkeää oman kirjan markkinoinnissa? Miten itse olet markkinoinut omaa kirjaasi?

Ratkaisevin osa markkinoinnissa oli huolellisesti tehdyllä myyntisivulla eli kirjojen kotisivulla, johon liitin myös tiedot muista kirjoituksistani ja itsestäni sekä kirjojen ostotavat.
Todella olennaista on myös tuntea oma kohderyhmä – ketä tämä kirja voisi kiinnostaa, kuka haluaa lukea sen. Julkaistuani ensimmäisen kirjani BoD:n kautta laitoin linkin kotisivulleni näkyville Facebookiin paitsi omalle sivulleni myös erilaisiin Kreikka-ryhmiin, joissa tiesin aiheesta kiinnostuneita olevan. Lisäksi lähetin sähköpostilla tiedotteen kirjan julkaisusta Suomi-Kreikka -yhdistyksiin sekä viestejä sanoma- ja aikakauslehtiin liittäen mukaan osoitteen arvostelukappaleen tilaamista varten. ”Suomityttö oliivimetsässä” -kirjasta ilmestyikin aika paljon arvosteluja.
Paikallislehdissä ilmestyneiden artikkeleiden ansiosta minua pyydettiin paikalliskirjastoon ja paikallisradioon kertomaan kirjastani, myöhemmin otin itse yhteyttä pääkirjastoon ja esittelin ja myin myös siellä kirjaani.

Koska toisenkin kirjani alkuosa käsitteli Kreikkaa, kohderyhmäni oli osittain sama. Kreikka-ryhmien ja sanomalehtien lisäksi kohderyhmänäni olivat tällä kertaa myös paluumuuttajat, joille kirjani onkin antanut tuiki tärkeää vertaistukea.

Onko sinulla on ollut jokin erityisen mieleenpainuva hetki kirjasi markkinoinnissa?

Erityisesti sykähdytti se, kun myyntisivuni lukeneet kertoivat juuri sen, minkä olin halunnutkin kuulla: Sivu vei heidät Kreikkaan kauniiden kuvausten ja kuvien kanssa ja herätti halun saada kirja luettavaksi mahdollisimman nopeasti. He halusivat avata oven ja astua sisään sivuston luomaan maailmaan.

Bild

Lenita Lehto

Lenita Lehto on Raumalla vuonna 1961 syntynyt kielten tuntiopettaja, joka eli Kreikassa yli 20 vuotta. Hän on opiskellut vieraita kieliä ja työskennellyt matkaoppaana seitsemän vuotta. Lehto on julkaissut teokset Suomityttö oliivimetsässä (2015), joka kertoo hänen vuosistaan Kreikassa, kreikkalaisuudesta ja suomalaisen naisen sopeutumisesta tiiviiseen kreikkalaiseen sukuun, sekä Takaisin koivujen katveeseen (2016) Kreikan talouskriisin vaikutuksista perheen arkeen sekä paluumuutosta Suomeen.

Kirjailijan kotisivut

Mikä palaute on jäänyt parhaiten mieleesi?

Erään niin ikään Kreikassa asuvan suomalaisen kertomus. Hän oli ostanut ”Suomityttö oliivimetsässä” -kirjan kevyeksi lomalukemiseksi, mutta oli joutunut keskelle itsetutkiskelua, katsomaan peiliin ja miettimään omaa suhtautumistaan samoissa tilanteissa kuin minä. Kirjan lukeminen oli tuonut mukanaan tunteiden myllerryksen.

Mitä vinkkejä antaisit muille omakustantajille kirjanjulkaisuun ja kirjan mainontaan?

Luo kirjallesi myyntisivu, joka vie siihen tutustujan sisälle kirjasi tunnelmaan. Luo mielikuvia, tunnelmia, aistimuksia kirjan maailmasta ja ilmapiiristä, joidenka keskipisteessä, huipentumana, on kirjasi.
Mieti kohderyhmäsi tarkkaan ja ota selville kaikki mahdolliset paikat, jonne voisit jakaa tietoa kirjastasi jo siinä vaiheessa, kun se on vielä tekeillä. Älä arastele astua yleisön eteen kertomaan kirjastasi, jos vain saat siihen tilaisuuden.

Vastaa

*Pakolliset kentät