Vinkkejä kotisivujen tekemiseen osa 2

Sarjan toisessa osassa perehdymme kotisivun käyttäjäystävällisyyteen, sosiaalisen median hyödyntämiseen, hakukoneoptimointiin sekä verkkomainontaan.

4. Käyttäjäystävällisyys ja navigointi

Tavoitteena on vakuuttaa kävijä 0,1 sekunnissa siitä, että hän on kotisivuillasi juuri oikeassa paikassa. Kerro siis heti, mikä kävijää sivuillasi odottaa (esimerkiksi nimeämällä kirjallisuuslaji) ja näytä, mistä mikäkin tieto löytyy. Tämä onnistuu parhaiten yksinkertaisen ja selkeän navigaation avulla. Kaikki sisältö tulisi myös olla löydettävissä mahdollisimman vähillä klikkauksilla.  Jos mahdollista, lisää sivuillesi niin sanottuja Call to action -elementtejä eli esimerkiksi pieniä lomakkeita, joilla voi liittyä postituslistallesi, tai näppäimiä, jotka linkittävät vaikkapa yhteydenottolomakkeeseen tai lukunäytteisiin.  Myös tässä pätee neuvo: Less is more eli vähemmän on enemmän!

5. Kerää tukijoita omien kotisivujen ja sosiaalisen median avulla

Monet kirjailijat sanovat, että postituslista on heidän tärkein markkinointityökalunsa. Postituslistalle ilmoittautuvat yleensä uskollisimmat tukijasi, jotka ostavat kirjasi todennäköisemmin kuin sosiaalisen median fanit. On siis tärkeää, että listasi on mahdollisimman kattava. Käytä tähän kotisivujasi! Lisää kotisivuille postituslistalle liittymislomake ja sijoita se niin, että se on aina näkyvillä (esimerkiksi sivun alalaidassa footer-osiossa).
Jimdolla ei ole uutiskirjetoimintoa, mutta voit käyttää muita palveluita, joista moni on pienemmille postitusmäärille maksuton. Vakuuta kotisivujesi kävijät siitä, että heidän kannattaa liittyä postituslistallesi saadakseen uutiskirjeesi, koska sen tilaaminen tuo heille lisäarvoa, kuten esimerkiksi hintatarjouksia, arvontoja, mahdollisuuden osallistua kirjan syntyyn (esim. kannen valintaan) tai tietoja ennen muita tai yksinoikeudella.
Mitä sosiaaliseen mediaan tulee: Tietenkin voit liittää sosiaalisen median sivustoja helposti kotisivuihisi. Tämä kannattaa kuitenkin vain siinä tapauksessa, että päivität sivuja säännöllisesti. Kun kävijä klikkaa linkkiä, hän poistuu kotisivultasi ja jos ei sosiaalisen median sisältösi vakuuta ja kiinnosta häntä, ei hän yleensä tule takaisin ja sinä olet menettänyt kävijän. Käytä ehdottomasti jakamis-painikkeita, jotta käyttäjät voivat jakaa sisältöjäsi.

6.  Näin sinut löydetään – hakukoneoptimointi eli SEO

Hakukoneoptimointi pitää sisällään hyvin monia aspekteja, eikä tässä ole tarkoitus käsitellä aihetta kattavasti. Tässä muutama perusvinkkejä:

  • Määritä tärkein avainsanasi (joka voi koostua useammasta sanasta).
  • Testaa kuinka oleellinen se on esim. Google Keyword Planerin avulla ja muokkaa sitä tarvittaessa tarvittaessa (esim. lisää sanoja, muotoile toisin) –> Peukalosääntö: mahdollisimman korkea hakuvolyymi ja mahdollisimman vähän kilpailijoita.
  • Avainsanasi tulisi olla kotisivujesi aloitussivulla seuraavissa kohdissa:
  • Sivun nimessä
  • Sivun kuvauksessa

  • Pääotsikossa (H1)
  • Ensimmäisessä tekstikappaleessa
  • Jonkun kuvan vaihtoehtoisena tekstinä jossakin kuvassasi
  • Älä käytä meta-avainsanoja/hakusanoja, hakukoneet eivät suosi niitä enää.
  • Keksi alasivuja varten muita avainsanoja ja sijoita ne kuten edellä.
  • Käytä hyväksesi Jimdo – Ranking Coach-työkalua. Ranking Coach on yksinkertainen SEO-työkalu, jonka voit helposti ja suhteellisen edulliseen hintaan liittää kotisivuusi.

7. Verkkomainonta

Verkkomainonnan avulla voit suhteellisen edullisin kuluin tavoittaa suuren määrän mahdollisia lukijoita. Esimerkiksi BoD tarjoaa kirjailijoilleen verkkomainontakampanjaa banneri-mainoksen muodossa. Tämä tarkoittaa sitä, että kirjasi mainosbanneria näytetään sen aiheeseen sopivilla verkkosivuilla neljän viikon ajan. Banneria klikkaamalla mahdollinen lukija pääsee ostamaan kirjan.

Mielenkiintoinen vaihtoehto on myös Googlen ns. remarketing-kampanja eli palaavien kävijöiden hankinta. Tällöin mainonta kohdistetaan sivuillasi käyneille, mutta sieltä poistuneille kävijöille. Nämä kävijät ovat erityisen houkuttelevia, sillä he ovat jo käyneet kotisivuillasi ja ovat odennäköisemmin kiinnostuneet kirjastasi. Myös Facebookiin voi tehdä mainoksen ja määritellä itse, millaiselle kohderyhmälle mainos kohdennetaan.

Vinkkejä kotisivujen tekemiseen osa 1 löytyy täältä.

Vastaa

*Pakolliset kentät