Julkaisukonsepti

Menestyksekäs kirjan julkaisu ja markkinointi onnistuvat harvoin sattumalta. Hyvin myyvät kirjat ja e-kirjat seuraavat selkeää julkaisukonseptia: sisältö, toteutus ja hinta on valittu tarkoin kohderyhmää ajatellen.

Ennen kuin julkaiset kirjasi, mieti rauhassa seuraavia kirjaprojektisi toteutuksen ammattimaisuuteen ja myyntiin liittyviä kysymyksiä. Näin saat tärkeän pohjan julkaisukonseptillesi ja voit toteuttaa kirjaprojektisi päämääräsi mukaisesti myBoD-käyttäjätilillä, mikä pitkällä aikavälillä auttaa tekemään kirjastasi menestyksen.

Tärkeää: Kirjaudu myBoD-tilillesi ennen kuin täytät kyselylomakkeen, jotta vastauksesi tallentuvat. Jos sinulla ei vielä ole myBoD-tiliä, voit rekisteröityä täällä.

Käsikirjoitukseni

Kysymys 1

Olenko valinnut kirjalleni parhaan mahdollisen nimen? Miksi olen vakuuttunut tästä nimestä? Olenko harkinnut muita vaihtoehtoja?

Hyvä kirjan nimi sopii sisällöllisesti kirjaasi, on ytimekäs, ainutlaatuinen ja selkeä. Kaunokirjallisen teoksen nimen tulisi tehdä uteliaaksi ja herättää tunteita, tietokirjan nimen pitäisi olla asiallisesti muotoiltu ja sisältää teoksen kannalta olennaisia hakusanoja. Vinkki

Kysymys 2

Kannattaako kirjalle valita alanimi?

Alanimi voi rajata sisältöä ja sisältää varsinaisen nimen lisäksi tärkeitä hakusanoja, joita mahdollinen lukija voisi etsiä. Vinkki

Kysymys 3

Haluanko, että kirja yhdistetään omaan nimeeni vai haluanko julkaista pseudonyymillä eli salanimellä? Mitkä syyt ovat tämän päätöksen taustalla?

Pseudonyymi peittää todellisen henkilöllisyytesi. Pseudonyymin ja taiteilijanimen raja on häilyvä. Vinkki

Kysymys 4

Mitä olen tehnyt, jotta tekstini olisi mahdollisimman virheetön?

Oikeinkirjoitus- ja kielioppivirheet eivät ainoastaan pistä häiritsevästi lukijan silmään, vaan ne myös antavat epäammattimaisen vaikutelman ja pahimmassa tapauksessa antavat aihetta negatiivisille arvosteluille. Vinkki

Kysymys 5

Kuka on antanut minulle palautetta sisällöstä?

Hyvän ja luettavan kirjan sisältö on looginen ja eheä kokonaisuus. Vinkki

Kysymys 6

Onko minulla oikeudet kaikkeen kirjan sisältöön, kuviin ja teksteihin?

Julkaistessasi e-kirjan tai painetun kirjan ilmaiset laillisesti sitovasti, että sinulla on oikeudet kaikkeen sisältöön. Vinkki

Toteutustapa

Kysymys 7

Minkälainen mielikuva minulla on kirjani kannesta ja kuka huolehtii sen toteutuksesta?

Kirjan kansi on merkittävä myyntitekijä. Kuten kaikkien ”pakkausten” kohdalla, lukija tekee johtopäätöksensä sisällöstä ulkonäön perusteella. Kannen tulee herättää lukija huomio ja puhutella häntä. On makuasia, toteutetaanko kansi minimalistisesti vai peilaako se yksiselitteisesti kirjan sisältöä. Tietokirjojen kannet ovat yleensä tyyliltään neutraaleja ja toteutettu pelkistetysti. Vinkki

Kysymys 8

Miten varmistan, että tekstin ja mahdollisten kuvien asettelu vastaavat lukijan käsitystä ammattimaisesta kirjan taitosta?

Kirjan ja e-kirjan ulkoasuun vaikuttaa kannen lisäksi myös kirjan sisus. Vinkki

Kysymys 9

Miten hyvin kirjani toteutus sopii käyttämääni viestintään ja mahdollisiin aiempiin julkaisuihin?

Niin sanottu itsensä brändääminen on tärkeä osa omaa markkinointia. Ei vain kirjallasi ja e-kirjallasi, vaan jokaisella viestinnän teolla, oli se sitten kotisivusi, profiilisi sosiaalisessa mediassa tai muu käyttämäsi mainosmateriaali, välität lukijoille tiettyä julkisuuskuvaa itsestäsi ja teoksistasi. Vinkki

Myynti ja markkinointi

Kysymys 10

Ketkä ovat kirjani lukijoita?

Markkinoidessasi kirjaasi on hyvin tärkeää, että sinulla on selkeä kuva siitä, ketkä kuuluvat kohderyhmääsi. Vain jos tiedät, kuka voisi lukea kirjasi, osaat valita oikeat sisällöt ja ympäristöt viestinnälle ja mainonnalle. Vinkki

Kysymys 11

Mitkä jo ilmestyneet kirjat kilpailevat lukijoista oman kirjani kanssa ja miten kirjani eroaa niistä?

Helpotat lukijan ostopäätöstä, jos tietokirjasi on sisällöllisesti selkeästi määritelty. Romaanien kohdalla lukija tarttuu ennemminkin kirjaan, joka vastaa kirjallisuuslajille tyypillistä mallia. Vinkki

Kysymys 12

Mikä on oikea hinta kirjalleni ja e-kirjalleni?

Hinnan määritys on yksi tärkeimmistä päätöksistä ennen teoksesi julkaisua. Kirjamarkkinoilla on tiettyjä hintaluokkia eri kirjallisuudenlajeille ja toteutustavoille ja harva lukija on valmis maksamaan tavallista korkeampaa hintaa, etenkään jos kyseessä on tuntemattoman kirjailijan teos. Vinkki

Kysymys 13

Mitä ajallisia, paikallisia tai temaattisia aspekteja kirjallani on? Miten voin hyödyntää niitä markkinoinnissa?

Sinun on helpompi markkinoida kirjaasi, jos löydät sille sisällöllisen johtoajatuksen. Vinkki

Kysymys 14

Mitkä kohdat kuuluvat olennaisesti houkuttelevaan esittelytekstiin kirjastani?

Kirjasi takakannen tekstin ja esittelytekstin ei tarvitse olla keskenään identtisiä. Esittelyteksti on erinomainen väline esitellä teoksesi verkkokirjakaupassa ja vakuuttaa lukija ostamaan se. Vinkki

Kysymys 15

Mitä tietoja minusta itsestäni tulisi sisällyttää kirjailijaesittelyyn?

Kirjailijaesittelyssä tärkeää on onnistunut itsensä esittely. Se on juuri oikea paikka herättää sympatiaa kirjailijana ja osoittaa pätevyytesi. Vinkki

Kysymys 16

Mitä markkinointi-ideoita minulla on, kun kirja on julkaistu?

Itse julkaiseminen on vain osa kirjan matkasta lukijan käsiin, yksi välietappi. Jotta lukija löytää kirjasi, sinun täytyy markkinoida sitä. Vinkki

Olet ottanut ensimmäisen tärkeän askeleen menestyksekkääseen kirjanjulkaisuun vastaamalla kirjaasi koskeviin kysymyksiin. Jos haluat tallentaa vastauksesi, mutta et halua jatkaa kirjaprojektin ammattimaisuuden tarkistukseen, klikkaa kohtaa "Tallenna". Jos haluat hyötyä 99 € hintaisesta ammattimaisuuden tarkistuspalvelustamme, klikkaa nyt "Jatka tilaukseen".

Kirjautuminen myBoD-tilille