5 messuvinkkiä kirjailijoille

Vierailu kirjamessuilla antaa omakustannekirjailijalle oivallisen tilaisuuden verkostoitua, markkinoida ja myydä omaa kirjaansa. Seuraavien vinkkien avulla saat suurimmat hyödyt irti messuvierailustasi.

Neljän päivän ajan Helsingin kirjamessuilla pääosassa ovat kirjat. 24.-27. lokakuuta kirjamessut kutsuvat taas kaikkia kirjoista, lukemisesta ja kirjoittamisesta kiinnostuneita Suomen kirja-alan tärkeimpään tapahtumaan. Olitpa sitten jo julkaissut kirjasi tai vasta suunnittelemassa sitä, messuvierailu kannattaa varmasti. Jotta saisit messukäynnistä kaiken irti, kannattaa sitä suunnitella hieman etukäteen.

5 vinkkiä onnistuneeseen messuvierailuun

1 aikatauluta messuvierailusi

Riippumatta siitä, oletko messuilla vain yhden tai useamman päivän, hyödyt messuvierailustasi eniten, kun suunnittelet sen etukäteen mahdollisimman hyvin. Tutustu jo hyvissä ajoin ennen messuja messuohjelmaan ja mieti, mitkä tapahtumat ovat sinulle tärkeimpiä omakustannekirjailijan näkökulmasta ja mitkä tapahtumat ovat ajallisesti sinulle mahdollisia osallistua. Kiinnostaako sinua esimerkiksi kirjailijan toimeentulo ja se, minkälaisista palasista kirjailijoiden palkkiot koostuvat? Jos kiinnostaa, voit suunnata vaikkapa Suomen Kirjailijaliiton tapahtumaan Kirjailijan kukkaro. Tapahtuman löydät Töölö -osastolta lauantaina 26.10. klo 13.30. Luonnollisesti myös BoD:n osastolla on paljon mielenkiintoista ohjelmaa, joka on suunniteltu erityisesti omakustannekirjailijan näkökulmaan sopivaksi. Täältä pääset lukemaan koko ohjelman.

2 REPPU TÄYTEEN OMIA KIRJOJA

Kirjamessujen aikana sinulla on hyvä tilaisuus esitellä kirjaasi henkilökohtaisesti, olipa kyseessä sitten toimittaja, bloggaaja, kirjakauppias tai mahdollinen lukija. Mikä voisikaan olla tehokkaampi tapa markkinoida hyvin taitettua, kauniilla kannella ja mielenkiintoisella sisällöllä varustettua kirjaasi, kuin antaa sellainen kirjastasi kiinnostuneelle jälleenmyyjälle tai toimittajalle arvostelukappaleeksi? Kirjamessut ovat toki täynnä myös potentiaalisia lukijoita teoksellesi ja jo senkin takia on hyvä pitää vähintään pari myytäväksi tarkoitettua kirjaa matkassasi mukana. Oletko julkaissut ainoastaan e-kirjan? Ota mukaan tabletti tai lukulaite, jolle e-kirjasi on ladattu, jotta voit tarpeen tullen esitellä sitä.

3 PAINETTU MARKKINOINTIMATERIAALI – KIRJASI JA SINÄ PÄHKINÄNKUORESSA

Messuilla tarjontaa lukijoille, toimittajille ja jälleenmyyjille riittää yllin kyllin ja siksi onkin olennaisen tärkeää erottautua muista ja jäädä mahdollisimman hyvin potentiaalisten yhteistyökumppaneiden ja lukijoiden mieliin. Tässä auttavat erityisen persoonallinen markkinointimateriaali ja käyntikortti. Käyntikortissa ovat tärkeimmät yhteystietosi kirjailijana ja se on helppo antaa kiinnostuneelle esimerkiksi toimittajalle. Postikortti tai kirjanmerkki ovat kätevä tapa antaa sidosryhmillesi mukaan muistutus kirjastasi. Koska kyseessä on tapa markkinoida itsesi kirjailijana persoonallisella otteella ja muista selkeästi erottuen, kannattaa oheismateriaalin suunnitteluun ja valmistukseen käyttää hieman aikaa ja ajatusta. Painettua mainosmateriaalia voi tilata myös BoD:n kautta.

4 VERKOSTOITUMINEN JA TAPAAMISTEN AIKATAULUTTAMINEN

Helsingin kirjamessut ovat oivallinen tilaisuus tutustua ja verkostoitua jo ennestään kirja-alalla toimiviin ihmisiin. Missään muussa kirjatapahtumassa ei ole mahdollisuutta tutustua niin moniin kirja-alan toimijoihin samaan aikaan, vain neljän päivän aikana. Helsingin kirjamessut ovat siis yksi tärkeimmistä markkinointi- ja verkostointitapahtumista Suomessa myös omakustannekirjailijoille. Jos mahdollista, sovi jo mahdollisimman aikaisessa vaiheessa tapaamisia kirja-alan toimijoiden, kuten kirjakauppiaiden, toimittajien ja bloggaajien kanssa. Näin saat varmistettua paikkasi heidän kalenteristaan ja myös itsellesi enemmän aikaa valmistautua tuleviin tapahtumiin. BoD:n verkostoitumisilta perjantaina 25.10. tarjoaa erinomaisen tilaisuuden vaihtaa kokemuksia muiden omakustantajien kanssa. Messuilla kannattaa toki myös muistaa spontaanin verkostoitumisen tärkeys ja liikkua messualueella hymyilevänä, ystävällisenä ja vastaanottavaisena erilaisiin kontakteihin. Mahdollinen yhteystyökumppani tai lukija voi löytyä myös vaikkapa hissistä, käydessäsi juttusille tuntemattoman kanssa.

5 Tilaisuus tavata lukijoitasi

Kerro lukijoillesi, että olet kirjamessuilla. Näin annat lukijoille ja muille kiinnostuneille mahdollisuuden tulla juttelemaan kanssasi kasvotusten kirjastasi ja kirjoittamisestasi. Omat verkkosivut, blogi ja sosiaalinen media ovat oivallisia kanavia kertoa, missä ja milloin he voivat tavata sinut. Voit myös järjestää esimerkiksi arvonnan seuraajillesi: tarjoa mahdollisuutta voittaa vaikkapa aamiaistapaaminen kirjamessuilla kanssasi ja signeerattu kirja.

Toivotamme sinulle onnea ja menestystä kirjamessuille!

Kommenttia

Vastaa

*Pakolliset kentät