Kirjailijablogi: etuja, vinkkejä ja esimerkkejä

Kirjailijablogi: etuja, vinkkejä ja esimerkkejä

Yhä useammat kirjailijat ovat nykyään myös bloggaajia. Mutta mikä on oikeastaan blogin ja ”tavallisen” kotisivun ero ja mitä hyötyä on blogin ylläpitämisestä? Olemme keränneet sinulle 10 tärkeintä vinkkiä ja konkreettisia esimerkkejä.

Teksti: Meeri Pekkola

Omassa blogissasi voit julkaista haluaamasi sisältöä edullisesti (tai jopa ilmaiseksi) ja saada suoran yhteyden lukijoihisi. Kotisivuihin ja sosiaaliseen mediaan verrattuna blogilla on muutamia merkittäviä etuja, ja kirjailijalle oma blogi onkin kultaakin kalliimpi.

Blogi vs. Kotisivut

Blogi on henkilökohtainen verkkosivu, jota voi verrata esimerkiksi sähköiseen päiväkirjaan tai muistivihkoon, jossa yksi tai useampi kirjoittaja – bloggaaja julkaisee sisältöä säännöllisesti. Sisältö on usein tekstiä ja kuvia, joskus myös videoita ja vaikkapa gif-animaatioita – materiaalia, jota voi julkaista omilla kotisivuillakin. Periaatteessa blogi onkin eräänlainen kotisivu, jonka rakenne on kuitenkin yksinkertaisempi. Artikkelit näkyvät usein aikajärjestyksessä uusin julkaisu ylimpänä, ja lukijalla on mahdollisuus kommentoida julkaisuja suoraan. Blogin perustaminen on helppoa ja nopeaa, vaikkei HTML-koodeista ja verkkosivujen suunnittelusta mitään ymmärtäisikään. Nykyään on olemassa pilvin pimein helppokäyttöisiä blogialustoja, jotka tarjoavat myös valmiita malleja ja ulkoasuja. Näissä palveluissa blogiartikkelien kirjoittaminen ja julkaisu onnistuu vaivattomasti.

Kirjailijablogin edut

Omalla blogillasi voit saada näkyvyyttä ja pääset esittelemään itsesi henkilökohtaisemmassa ympäristössä – bloggaatpa sitten kirjojesi synty- ja julkaisprosessista tai tuot tietokirjailijana asiantuntemustasi esille. Blogin kirjoittamisesta on kuitenkin muutakin hyötyä kirjailijalle:

  • Bloggaaminen tukee luovuuttasi Blogiartikkeleita kirjoittaessasi opit järjestelemään ajatuksesi ja päästämään samanaikaisesti luovuutesi valloilleen. Pitkien tekstien ja artikkeleiden kirjoittaminen on loistavaa harjoitusta kokonaisen käsikirjoituksen luomista ja myöhempää kirjanjulkaisua varten.
  • Asiantuntijuutesi syventäminen Oletko tietokirjailija ja haluat positioida itsesi tietyn aihealueen asiantuntijana? Mitä useammin julkaiset mietittyjä artikkeleita ja teet aiheesta taustatutkimusta, sitä paremmin pääset syventämään tietämystäsi ja vahvistamaan mainettasi asiantuntijana.
  • Blogisi seuraajista kirjasi lukijoiksi Kiinnostavilla ja hyvin kirjoitetuilla blogiartikkeleilla voit kerätä jo varhaisessa vaiheessa lukijakuntaa, joka suurella todennäköisyydellä voisi innostua kirjastasikin.
  • Hyödynnä lukijapalautetta Blogi voi toimia myös ideasampona, kun otat lukijasi mukaan kirjasi luomisprosessiin. Samalla herätät heidän kiinnostuksensa kirjaasi jo varhaisessa vaiheessa ja saat palautetta. Olipa kyse tarinasta tai kirjan ulkoasusta, kysy aktiivisesti lukijoidesi mielipidettä.
  • Kirjailijablogisi – potentiaalinen tulonlähde Oma blogi tarjoaa edullisen ja tehokkaan mahdollisuuden päästä laajemman yleisön tietoisuuteen. Parhaassa tapauksessa voit jopa tienata sillä tahaa – esimerkiksi kirjamyynnillä, jos lisäät blogiisi verkkokauppa-toiminnon, tai jopa kolmansien osapuolien verkkomainonnalla, jos blogisi houkuttelee merkittävän määrän lukijoita.

Blogi vs. Sosiaalinen media

Lähtökohtaisesti blogia ei kannata käyttää ainoana kanavana, vaan yhdistää se sosiaalisen median profiileihisi. Uudet blogipostaukset voivat tarjota myös loistavaa sisältöä käyttämiisi sosiaalisen median kanaviin. Jos kuitenkin verrataan kirjailijablogia sosiaaliseen mediaan, kuten Facebookiin tai Instagramiin, tarjoaa blogi muutamia merkittäviä etuja.

  • Syvällisyyttä postauksiin Sosiaalisen median julkaisuilla ja kommenteilla viestisi voi levitä laajalle, mutta useimmiten se on vain hetkittäistä eikä vedä vertoja blogipostauksen pituudelle. Blogissasi voit sen sijaan syventyä sisältöön ja käsitellä aihetta monipuolisemmin.
  • Sinä päätät sisällöstä ja ulkoasusta Toisin kuin Facebookissa ja muissa some-kanavissa, blogisi toteutus voi olla hyvinkin yksilöllinen. Sinä itse päätät ulkoasusta ja sisällön laajuudesta.
  • Kaikki postauksesi samassa paikassa Lukija löytää kaikki blogiartikkelisi samasta paikasta ja voi lukea niitä helposti aikajärjestyksessä tai aihealueittain. Näin lukijalla on mahdollisuus tutustua sinuun ja blogisi aihealueeseen paremmin kuin sirpaleisten sosiaalisen median julkaisujen kautta.
  • Näkyvyyttä hakukoneissa Näkyvyys hakukoneissa kuten Googlessa on nykyään olennaista lukijoiden tavoittamiseksi, sillä juuri hakukoneiden kautta he voivat löytää sinut ja kirjasi. Hakukoneet nostavat etusijalle lukijoille olennaisia sisältöjä. Kiinnittämällä huomiota blogiartikkeleidesi hakukoneoptimointiin ja käyttämällä postauksissasi usein etsittyjä hakusanoja voit nostaa merkittävästi sijoitustasi hakutuloksissa ja saavuttaa siten paremman näkyvyyden.

Musiikkiterapeutti ja tuottelias kirjoittaja Jukka Tervo käsittelee blogissaan kirjallisuutta, elokuvia ja muuta kulttuuria. Kirjoittipa hän elokuva-arvostelua tai kokemuksistaan kirjailijana, ovat aihealueet hallussa ja teksti pohtivaa.

Esikoiskirjansa hiljattain julkaissut Katri Sisko pitää Kirjoittamisen kepeä sietämättömyys –blogia, jossa hän pohtii omakustantamista ja kirjamarkkinointia, kertoo kirjojensa syntyprosessista ja jakaa lukuvinkkejä.

Strategiakonsultti Pekka Pirhonen käsittelee blogissaan kirjansa aihealuetta eli itsen johtamista. Hänen Onnivaattori-sivunsa on hyvä esimerkki siitä, kuinka blogin voi integroida osaksi kotisivuja ja miten sillä voi tuoda esille omaa asiantuntemustaan.

10 vinkkiä bloggaamiseen

Blogi on kirjailijalle loistava työkalu yleisösi sitouttamiseen ja itsesi esille tuomiseen kirjailijana. Listasimme vielä 10 vinkkiä, joiden avulla pääset hyvään alkuun ja vältät bloggaamisen karikot.


1

Netissä on lukemattomia blogeja – mikä erottaa sinun blogisi muista? Määritä yhdellä lauseella, mikä blogissasi on uniikkia ja pidä siitä kiinni.


2

Ole hyödyksi lukijoillesi. Tarjoa artikkeleissasi hyödyllisiä neuvoja ja kokemuksia, ja saavuta näin lukijoiden luottamus.


3

Käytä blogiartikkeleidesi tekstissä ja otsikoissa asiaankuuluvia hakusanoja nostaaksesi postauksiesi näkyvyyttä hakukoneissa.


4

Bloggaamisesta ei kannata ottaa turhaa stressiä, mutta nyrkkisääntönä pätee: mitä säännöllisemmin postaat, sen parempi.


5

Jos olet kirjoittamassa todella pitkää ja kattavaa blogiartikkelia, voi olla mielekästä julkaista se useamman lyhyemmän blogiartikkelin sarjana.


6

Kannusta lukijoitasi kommentoimaan äläkä poista kriittisiäkään kommentteja, kunhan ne pysyvät asiassa. Näin annat itsestäsi ja blogistasi rehellisen kuvan.


7

Vastaa kommentteihin ja kysymyksiin mahdollisimman nopeasti – 24 tunnin aikaraja on hyvä nyrkkisääntö.


8

Blogi on sinun henkilökohtainen mediasi. Ole siis oma itsesi ja tuo persoonaasi esille – myös silloin, jos kirjoitat nimimerkillä.


9

Älä mainosta blogissa liikaa. Blogisi pääpainon kuuluisi olla mielenkiintoisessa sisällössä eikä kirjasi myymisessä. Ostokehotukset jokaisessa blogipostauksessa karkottavat lukijasi.


10

Verkostoidu muiden bloggaajien kanssa. Kommentoi aktiivisesti kiinnostavia blogitekstejä ja mainitse kiinnostavista blogeista omassa blogissasi. Aktiivinen verkostoituminen tuo lisää lukijoita, ja muut bloggaajat ovat loistavaa vertaistukea.

Kirjoitatko sinä blogia? Lisää linkki blogiisi kommenttina tähän artikkeliin. Voit saada inspiraatiota ja ideoita muiden kirjailijoiden blogeista ja samalla uusia lukijoita!

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>