Kun harrastuksesta syntyy opaskirja

Kun harrastuksesta syntyy opaskirja

Kotikosmetiikka ja luonnonmukainen elämä olivat Outi Lempan rakas harrastus ja intohimo vuosien ajan. Pikkuhiljaa muistiinpanoista kasvoi valtava tietopankki kosmetiikan raaka-aineista. Outi päätti koota ne opaskirjaksi.

Kirjailijat, Kirjat, Markkinointi | Saara Golombek

Olet julkaissut todella kattavan opaskirjan kotikosmetiikan raaka-aineista ja valmistuksesta. Miksi halusit kirjoittaa kirjan juuri tästä aiheesta ?

Kosmetiikkaa valmistaessani ja ostaessani olen huomannut, että kosmetiikan luonnollisista raaka-aineista ei tiedetä juuri mitään. Aiheesta ei ole olemassa ainakaan suomeksi yhtään julkaisua. Monessa kotikosmetiikan oppaassa raaka-aineita sivutaan hyvin kevyesti. Englanniksikaan en ole ihan vastaavaa teosta löytänyt. Netistä löytyy kosmetiikan yrteistä ja öljyistä hyvin vaihtelevasti tietoa. Usein tämä tieto on hyvin pinnallista eikä kerro mitään kyseisen raaka-aineen olemuksesta. Netistä löytyvä tieto on usein myös virheellistä. Olin koonnut vuosien ajan omaan käyttööni muistiinpanoja eri kosmetiikan ainesosista ja päätin julkaista aineiston kirjan muodossa. Halusin antaa vastauksen kysymykseen miksi kyseistä raaka-ainetta tulisi käyttää iholla.

Onko sinulla ammattisi puolesta taustaa aiheeseen?

Kotikosmetiikka ja luonnonmukainen elämä ovat olleet minun harrastuksiani oikeastaan koko aikuisikäni. Päivätyökseni olen tehnyt ihan muuta. Kolme vuotta sitten halusin muutosta elämääni ja irtisanouduin päivätyöstäni. Tarkoitukseni on keskittyä vain niihin asioihin, joista pidän ja jotka koen tärkeiksi. Opiskelin yrttiterapeutin tutkinnon saadakseni hieman koulutuksellista pohjaa uudelle uralleni. Suhtaudun kirjoittamiseen ja kosmetiikan raaka-aineisiin nykyisin hyvin ammattimaisesti, vaikka se ei vielä annakaan minulle toimeentuloa. Haluan kehittyä asiantuntijana ja oppia koko ajan uutta.

Miten kauan kesti siitä, kun sait idean kirjasta ja pidit ensimmäistä kirjaa kädessäsi? Miten kauan kirjoitusprosessi kesti?

Aikaa siitä, kun sain idean kirjasta siihen, kun se oli täysin valmis kesti kaksi ja puoli vuotta. Kirjoituprosessi oli selkeästi pisin yksittäinen vaihe. Olin koonnut kirjan sisältöä jo vuosia ennen ajatusta julkaista opaskirja. Ne olivat kuitenkin siinä vaiheessa vain minun omia muistiinpanojani ja käytin puolitoista vuotta pelkästään kirjoittamiseen.

bokidé, skoljuridik
 

Outi Lempa

Helsinkiläisen Outi Lempan päivätyö oli jo vuosia toimistossa puurtamista taloushallinnon ja hallinon aloilla. Hänen varsinainen kiinnostuksen kohteensa on kuitenkin aina ollut ekologinen, ympäristöä kunnioittava elämäntapa. Siksi hän päätti kääntää kurssia ja omistautua täysin luonnollisten kosmetiikan raaka-aineiden maailmaan ja opiskeli yrttiterapeutiksi oppiakseen laajemmin yrttien vaikutuksista ja käytöstä. Yrttiterapian opinnot ja kokemus yrteistä myös käytännössä antoivat hyvän pohjan tämän kirjan kirjoittamiselle.

Kun olit tehnyt julkaisupäätöksen, tarjositko käsikirjoitusta myös perinteisille kustantamoille vai halusitko alun perin julkaista omakustanteen?

Halusin alun perin julkaista omakustanteen, sillä minulle oli tärkeää että saan itse määritellä kirjani sisällön. Kustantamot olisivat varmasti halunneet muuttaa sisältöä. Kustantamoilla on myös oma julkaisusuunnitelma ja olisin voinut joutua odottelemaan kirjani julkaisua pidempään. Koska kirjoitustyö oli jo kestänyt vuosia, halusin saada tekstini heti julkaistua.

Käsikirjoituksellesi tehtiin kustannustoimitus ja myös taitto ja kansi ovat ammattilaisen käsialaa. Mitkä ovat suurimmat kirjasi tästä saadut hyödyt?

Tämä on ensimmäinen kirjani ja esikoiskirjailijana halusin mahdollisimman kattavan palvelun, sillä en tiennyt kirjan julkaisemisesta mitään. Prosessin edistyessä sain tukea ja apua moneen kysymykseen. Esimerkiksi kustannustoimittajan antama palaute oli rohkaisevaa ja auttoi luottamaan omaan työhön.

Mitä vinkkejä antaisit muille omakustantajille kirjan julkaisuun ja markkinointiin?

Kirjan markkinointi kannattaa aloittaa hyvissä ajoin. Jo ennen kirjoitusprosessin aloittamista olisi hyvä hankkia yleisöä sosiaalisessa mediassa esimerkiksi blogin avulla. Valmiille yleisölle on helpompi myydä. Someseuraajat voisivat toimia tarvittaessa myös koelukijoina. Heiltä saa myös hyviä ideoita ja palautetta.

Mikä on sinusta tärkeintä oman kirjan markkinoinnissa ja miten olet itse markkinoinut kirjaasi?

Olen markkinoinut kirjaani paljon omien kotisivujeni kautta. Sivuillani on blogi luonnollisen kosmetiikan raaka-aineista ja blogin kirjoittaminen on tällä hetkellä suurin intohimoni. Kirja on siellä paljon esillä. Blogissa julkaisen viikoittain artikkelin sekä usein myös uuden kotikosmetiikan reseptin. Blogi kasvattaa tasaisesti suosiotaan ja sen kautta olen myös saanut lukijoilta positiivista palautetta kirjasta. Lisäksi markkinoin kirjaa ja blogia somessa. Tarkoituksenani on jatkossa myös myydä kirjaani tapahtumissa.

Tärkeintä markkinoinnissa on mahdollisimman iso julkisuus. Nimetön esikoiskirjailija vailla mitään historiaa on aika vaikea markkinoitava.

Kotikosmetiikan raaka-aineet ja valmistus

Kirja on tuhti tietopaketti niin kotikosmetiikan harrastajille kuin myös kosmetiikan kuluttajille. Kosmetiikan valmistaminen kotona on hauskaa ja helppoa – etenkin jos apuna on tämä kirja. Teokseen on koottu yhteen kotikosmetiikassa yleisesti käytettävät kasvit, öljyt, savet ja kemikaalit ja oikeiden raaka-aineiden valitseminen on nyt helppoa, sillä kirjasta löytyvät tiedot kosmetiikassa käytettävien kasviöljyjen ominaisuuksista, luonnonyrttien ja muiden kasvien fytokemikaaleista sekä perinteisistä käyttötavoista.

Saatavilla painettuna ja e-kirjana mm. BoD:n kirjakaupasta

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>