Lastenkirja yhdistää seikkailun ja herkulliset ruokaohjeet

Lastenkirja yhdistää seikkailun ja herkulliset ruokaohjeet

Idea kirjailijapari Anna-Mari Taipaluksen ja Ioanna Mavromichaliksen kirjaan ”Eräänä päivänä Pitkolassa” syntyi ystävysten pitämässä kahvilassa. Tuloksena oli lastenkirja, jossa yhdistyvät mukaansatempaava tarina ja herkulliset ruokaohjeet. Haastattelussamme kaksikon toinen osapuoli, Anna-Mari, kertoo kirjan synnystä ja julkaisusta.

Mistä kirjanne ”Eräänä päivänä Pitkolassa” kertoo?

Eräänä päivänä Pitkolassa kertoo Pitkolan kylästä ja sen mitä ainutlaatuisimmista asukkaista. Omaperäiset kyläläiset ajautuvat ajoittain erittäin kummallisiin tilanteisiin. Niistä selviytyäkseen tarvitaan nokkelia lapsia ottamaan ohjat.

Kirja alkaa sillä, kun yksi kyläläinen tyttö – Sikuriina – näkee ikäisensä lapsen saapuvan Pitkolaan. Eniten häntä kiinnostaa, mitä tällä tuntemattomalla hahmolla on mukanaan ja lähtee ottamaan siitä selvää. Tietenkin matkan varrelle tulee edesottamuksia, joita nämä kaksi lähtevät sitten selvittämään. Jokaisen luvun lopussa on lukuun ja sen hahmoihin liittyvä resepti. Reseptit ovat tietenkin maistuvia, mutta myös helppoja valmistaa, joten perheen pienimmätkin voivat tarttua kauhaan ja vispilään. Eli Pitkola on sekä satu-, että reseptikirja.

Mistä saitte idean kirjaan?

Kirjan idea syntyi kahvilassamme. Minä ja Ioanna päätimme vuonna 2010 toteuttaa haaveemme omasta kahvilasta. Pistimme tuumasta toimeen ja avasimme Bossaliinan Turkuun. Kahvilamme oli olemassa puolitoista vuotta. Se oli heti ensi metreistä lähtien tosi suosittu, sillä persoonallisia kahviloita ei Turussa vielä silloin liiemmin ollut. Bossaliina oli myös median suosikki ja saimme paljon huomiota. Olimme aktiivisia somessa ja annoimme kasvot yrittäjyydelle, sinnikkyydelle ja unelmien toteuttamiselle. Mitään leipurialan tutkintoa ei kummallakaan ollut, olemme molemmat mainosalan kirjoittajia. Lopulta myimme kahvilamme, sillä kaipasimme takaisin kynien äärelle.

Aina kun kahvilassa oli hiljaisempi hetki, otimme esiin vihon ja aloimme keksiä tarinaa hahmoineen. Pitkola on ikään kuin kahvilamme tuotos.

Eräänä päivänä Pitkolassasaatavilla sekä kovakantisena, että e-kirjana

Olette kirjoittaneet kirjan yhdessä. Miksi päätitte kirjoittaa kirjan yhdessä ja mitä tämä yhteistyö käytännössä tarkoitti kirjan kirjoittamisprosessissa?

Kirjan kirjoittaminen yhdessä oli harvinaisen kivutonta. Loimme ensin kylän, hahmot ja tarinan ja aloimme kirjoittaa vuorotellen. Kun toinen oli saanut luvun valmiiksi, sai toinen tehdä omat korjauksensa siihen ja päinvastoin. Lopussa kävimme käsikirjoitusta läpi monta kertaa, jolloin se hioutui nykyiseen muotoonsa. Yhdessä kirjoittaminen vaatii luottamusta ja toisen tuntemista. Pitää olla ns. ”sama pää” eli ajatella asioista suht samalla tavalla. Erityisesti samanlainen mielikuvitus ja huumori on tärkeää!

Miksi päätitte julkaista kirjanne omakustanteena?

Kirja roikkui laatikossa hyvän tovin ennen kuin julkaisimme sen. Kun sitten menin tekemään ylemmän amk:n tutkintoa, päätin ottaa Pitkolan lopputyökseni. Julkaisu omakustanteena oli luonnollista, sillä silloin sain laittaa kädet saveen oikein kunnolla.

Kirja on toteutettu hyvin ammattitaitoisesti. Oliko teillä omaa kokemusta esimerkiksi kirjan taitosta ja kannen suunnittelusta vai käytittekö ulkopuolista apua?

Kirjamme kannen on toteuttanut Anni Ringbom ja kirjan taiton on tehnyt Pauliina Impo. Halusimme, että kirja näyttää hyvältä kannesta kanteen ja on laadukkaan oloinen. Huonosti taitettu ja kansiltaan pliisu kirja on luotaantyöntävä, se ei herätä kiinnostusta kenessäkään.

Miten olette markkinoineet kirjaanne?

Markkinoinnin olemme toteuttaneet itse, olemmehan mainosalalla molemmat. Pitkolalla on nyt Facebook-sivu, mutta pian teemme myös verkkosivuston, joka saa kaikkea uutta oheismateriaalia. Näistä emme ihan vielä kerro, mutta kerromme kyllä heti, kun asiat ovat vähän pidemmällä.

Olemme mainostaneet kirjaamme Facebookissa (maksullista mainontaa), tehneet kilpailuja ja jakaneet sivua mahdollisimman paljon. Olemme lähettäneet tiedotteita, joista poiki muun muassa se, että pääsimme Turun Sanomiin. Olemme myös myyneet kirjaamme myyjäisissä.

Meillä on Pitkolan suhteen paljon ideoita ja suunnitelmia eikä esikoisteos todellakaan jää ainokaiseksi toteutukseksi. Siksi olemme tehneet Pitkolalle brändityön eli tutkineet kirjaamme maailmaa kokonaisuutena hyvinkin syvältä ja eri puolilta. Se on auttanut hahmottamaan puhetyyliämme myös somessa. Sain juuri lapsen, myös Ioanna on kohta 3-vuotiaan pojan äiti. Lapsemme ovat toki verottaneet aikaamme ja some onkin ollut vähän hiljainen, mutta nyt olemme taas aktivoituneet sen saralla. Kunhan saamme FB-sivumme hyvään pöhinään ja nettisivumme auki uusine sisältöineen, voimme taas huudella maksullisesti laajemmin.

Mikä on teistä ollut kirjan markkinoinnissa tehokkain keino saada näkyvyyttä kirjalle? Mikä on ollut haastavinta?

Facebook on edullinen ja suositeltava kanava. Jos sivulla ei ole kuitenkaan tarpeeksi (laadukasta) sisältöä, se vesittää itse itsensä. Pitää siis jaksaa ylläpitää sivua, luoda sinne mielenkiintoista ja kirjan brändiin liittyvää materiaalia ja olla pitkäjänteinen.

Myös Instagram voisi sopia Pitkolalle hyvin. Vielä se ei ole kuitenkaan ajankäytön takia järkevää ottaa haltuun.

bokidé, skoljuridik
 

Anna-Mari Taipalus

Annu on Ioannan yhtiökumppani Bossaliina-kahvilan ajoilta. Nykyään hän kynäilee mainostoimistossa. Annu laulaa ja hoitaa Vilja-villakoiraansa. Hän kirjoittelee omia tarinoita pöytälaatikkoon ja rakastaa jännittäviä kertomuksia.
bokidé, skoljuridik
 

Ioanna Mavromichalis

Ioanna on toinen edesmenneen Bossaliina-kahvilan omistajista. Kahvila-ajoilta kumpuavat myös osa Pitkolan resepteistä. Ioanna on Leon-pojan äiti ja kirjoittava mainosalan yrittäjä. Hän nauttii tarinoista, elokuvista, hyvästä ruoasta ja satumaailmoista.

Mitä ohjeita antaisitte muille omakustannekirjailijoille?

Käsikirjoitus on hyvä luetuttaa henkilöllä tai henkilöillä, jotka voivat antaa rakentavaa palautetta. Palaute on aina hyvä asia, eri asia tietenkin on mitä muutoksia käsikirjoitukseen haluaa loppujen lopuksi tehdä. Se asia pitää kirjoittajan itse päättää. Kuitenkin oman tekstin uudelleen lukeminen ja hiominen pitää toteuttaa enemmän kuin yhden kerran!

Kirjan kannella ja taitolla on valtavan iso merkitys. Hyvä kansi vetoaa kirjasta tietämättömiin henkilöihin. Epäammattimainen ja kotikutoinen kansi taas syö uskottavuutta. Jos haluat tehdä kirjan, joka otetaan ”vakavasti”, satsaa ulkoasuun.

Kirja ei myy itse itseään. On uskallettava puhua siitä, pitää kirjasta melua. Perusta kirjalle FB-sivu, luo päivityskalenteri, ota kuvia, markkinoi, kerro itsestäsi. Jos mahdollista, kirjan/kirjoittajan oma verkkosivu on sekin kannatettava sijoitus, jos kirja saa jatkoa tai kirjoittaja tekemässä myös muita opuksia. Lähetä lehdille tiedotteita. Mieti millä kulmalla haluat kirjasta puhua. Jos tiedotteen tekeminen on työlästä, maksa avusta! Freetiedottajia/toimittajia kyllä löytyy. Lähde messuille ja muihin tapahtumiin, jos mahdollista. Tarjoa kirjaasi palkinnoksi paikalliselle bloggarille tai muulle julkiselle taholle. Ole omilla kasvoilla läsnä, älä pelkää pistää itseäsi likoon!

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>