Visuaalisuus nostaa teoksen uudelle tasolle

Visuaalisuus nostaa teoksen uudelle tasolle

Kirjailijat, Markkinointi | Saara Golombek

Esikoisteoksesi on hyvin visuaalinen. Miten omakustantajat voisivat hyödyntää taittoa ja visuaalisuutta tehokkaammin?

Esikoisteokseni .tik. on runoteos, jossa visuaalisuus on voimakkaasti läsnä tuoden kerrontaan uusia tasoja. Teos sisältää useita kuvarunoja ja kuvituksia, sillä halusin sen olevan esteettinen kokemus, jota haluaa pitää kädessään ja tutkia.

Omakustanteet ovat perinteisesti hyödyntäneet visuaalisuutta heikosti, joten kiinnostava kansi on loistava keino erottua. Hyvän kirjan kannen tunnusmerkkejä on, että se erottuu joukosta ja herättää vahvoja kirjan sisältöön liittyviä mielikuvia. Onnistunut kansi synnyttää katsojassa myös kysymyksiä niin, että kirjaan haluaa tarttua saadakseen kysymyksiinsä vastauksen. Kuvapankkikansi on harvoin huomiota herättävin valinta.

Kirjan markkinointi kannattaa aloittaa jo hyvissä ajoin ennen julkaisua. Miten itse rakensit pöhinää teoksesi ympärille?

Aloitin jakamalla facebook-sivuillani otteita kirjasta ja sen syntyprosessista useita kuukausia ennen kirjan julkaisua. Eniten huomiota herättivät henkilökohtaisemmat, runojeni syntyprosessiin tai dokumentointiin liittyvät postaukset. Pelkkä lainausten jakaminen tai sisällöstä jaarittelu ei mielestäni ole kovin kiinnostavaa. Tulee myös muistaa, että Facebook on nopea media. Asia pitää ilmaista lyhyesti ja ytimekkäästi.

Myös julkaisutilaisuudesta kertomisen ja kutsujen lähettämisen aloitin ajoissa, minkä ansiosta tilaisuuteen tuli yli 50 vierasta. Tilaisuus toimi hyvänä lähtölaukauksena teokseni myynnille, sillä myin tuona iltana useita kymmeniä kappaleita.

Kirjastaan kannattaa myös kirjoittaa lyhyt tiedote ja lähettää se merkittävimmille medioille, etenkin sellaisille, joita kirjan aihepiiri voisi läheisesti koskettaa. On tärkeä ottaa yhteyttä juuri oikeaan toimittajaan, sillä muuten viesti voi päätyä pikaisesti roskapostiin. Myös teosten lähettäminen voi toimia hyvin, mutta jottei lähetä teosta turhaan, suosittelisin ensin kysymään onko kiinnostusta.

Bild

Kirjailija

Susinukke Kosola on turkulainen punk-runoilija ja anarkistilyyrikko. Susinuken teos .tik. voitti vuonna 2014 BoD:n ja aikakausilehti Imagen järjestämässä Indie Book Awardsissa kakkospalkinnon. .tik. on yhteiskunnallinen runoteos, joka käsittelee mustan huumorin avulla marginalisoituja kokemuksia elämästä. Runouden moniottelija Susinukke on tunnettu myös runojensa live-esityksistä niin hylätyissä taloissa kuin kirjallisuusfestivaaleillakin.

Lue lisää blogissa

ja Facebookissa

Voitit vuonna 2014 Suomen ensimmäisen Indie Book Awards -kilpailun kakkospalkinnon. Mitä kilpailussa menestys on poikinut?

Kun Turun Sanomat kirjoitti minusta jutun, tiedustelivat he menestyksestäni Indie Book Awardsissa. Voi olla, että keksivät tehdä minusta jutun juuri kilpailun ansiosta. Toisaalta myös Parnasso oli juuri julkaissut arvostelun teoksestani.

Uskon joka tapauksessa, että omakustannekilpailut antavat tärkeää huomiota ja arvoa teoksille, jotka muuten jäisivät pienen piirin iloksi.

Mitä vinkkejä antaisit muille omakustantajille kirjanjulkaisuun ja kirjan markkinointiin?

Omakustanteen tekeminen antaa vapaat kädet luoda juuri sellaisen kokonaisuuden kuin haluaa. Kaikki konventiot on mahdollista rikkoa tyylillä. Riskeille, kokeiluille ja välittömälle itseilmaisulle on tilaa nimenomaan omakustannemaailmassa. Kirjaan pitää suhtautua esineenä, jonka fyysinen muoto, typografia, kuvitus ja kannet ovat täydentämässä tekstiä. Kirjan esineellisyys tulee joka tapauksessa vaikuttamaan lukukokemukseen. Jos sitä ei ota huomioon kirjaa tehdessään, niin kirja ei voi kasvaa täyteen potentiaaliinsa.

Grafiikan ja typografian perusteet on mahdollista oppia netin kautta. On mahdollista ladata open source -ohjelmia ja oppia taittamaan. Nollabudjetilla. Se ei ole niin vaikeaa kuin voisi luulla – täytyy vain olla uskoa itseensä ja visioonsa. Ja tietenkin pitää jaksaa harjoitella ja oppia uutta. Jos visuaalisuus on kuitenkin liian vaikea pähkinä purtavaksi, voi kannen suunnittelun tai kuvan ostaa myös ammattilaiselta. Ammattilaisen näkemys avaa usein teokseen arvokkaan ja esteettisen lisätason.