Aina valmiina markkinoimaan

Aina valmiina markkinoimaan

Kannattaako kirjoja painaa varastoon – vaikka niitä painetaan tarvepainatuksella vain tilauksesta? Tämän ei tarvitse olla joko-tai-valinta. Jos järjestät esimerkiksi lukutilaisuuden tai kirja-arvonnan, tarvitset omasta kirjastasi painettuja kappaleita.

Markkinointi, Yleinen | Saara Golombek

Print on Demand eli tarvepainatus tarjoaa omakustantajalle monia etuja. Ennen kaikkea se on joustava tapa julkaista kirja mahdollisimman pienellä taloudellisella riskillä. Kirjailija voi itse päättää, tilaako hän omasta kirjastaan pienen painoksen ja kuinka suuria painoksia hän tarvitsee kerrallaan.

Omakustantajalle jatkuva markkinointi ja verkostoituminen ovat todella tärkeitä. Kyse voi olla kirjamessuista, muista tapahtumista tai aivan spontaaneista kohtaamisista, ja nämä tilaisuudet antavat monta syytä pitää kirjasta muutamaa kappaletta varastossa. Yksi tehokas tapa tutustuttaa lukijat kirjaasi ja tehdä sitä tunnetuksi on lukutilaisuus.

Lehdistötyö

Kaikki BoD kautta kirjansa julkaisseet kirjailijat voivat hyötyä BoD:n arvostelukappalepalvelusta, eli mahdollisuudesta tarjota medialle maksutonta arvostelukappaletta kirjastaan: kun toimittaja, bloggari tai muu median edustaja tilaa kirjan BoD:lta, lähetämme kirjan maksutta tilaajalle. Kuitenkin eri tapahtumissa tai lehdistötyötä tehdessä voi joskus syntyä tilanteita, joissa on toimittava spontaanisti ja pystyttävä tarjoamaan arvostelukappaletta heti paikan päällä siitä kiinnostuneelle median edustajalle. Etenkin ottaessasi yhteyttä paikallismedioihin tai kirjakauppiaisiin, tekee hyvän vaikutelman, jos voit samalla esitellä tai antaa kappaleen kirjastasi.

Henkilökohtainen suositus

Ystävät, tuttavat ja työtoverit ovat voimavara, jota ei kannata aliarvioida kirjan markkinoinnissa. Se, että olet julkaissut kirjan, on varmasti mielenkiintoinen aihe niin sukujuhlissa kuin työtapahtumissa, sekä spontaaneissa kohtaamisissa ystävien ja tuttavien kanssa. Jos sinulla on mahdollisuus näyttää kirjasi, parannat mahdollisuuksiasi, että joku näistä henkilöistä suosittelee kirjaasi eteenpäin. Muista, ettei sinun tarvitse antaa kirjaasi maksutta lähipiirillesi. Laadulla on hintansa ja tarkoitushan on myydä kirjaasi!

Lukutilaisuus – tehokas tapa markkinoida kirjaa

Lukutilaisuus tarjoaa monia etuja: se tuo kirjalle näkyvyyttä, kirjailijalla on mahdollisuus olla suoraan yhteydessä lukijoihin ja tietenkin myydä kirjaa, niin itse tilaisuudessa kuin sen jälkeenkin.

Bild

Paljousalennusta kirjatilauksista

Olipa kirjasi mustavalkoinen tai värillinen, BoD-kirjailijat hyötyvät omia kirjatilauksia tehdessä houkuttelevista ehdoistamme ja paljousalennuksista. Jos esimerkiksi tilaat 50 kappaletta 300 sivuista mustavalkoista, pehmeäkantista kirjaa, säästät jopa 45 % verrattuna alle 25 kappaleen tilaukseen. Pienen painoksen painokulut voit helposti laskea hintalaskurin avulla.

Laske painokulut

Vinkkejä onnistuneen lukutilaisuuden järjestämiseksi:

Milloin?

Valitse ajankohta huolella. Esimerkiksi viikonloppuisin on yleensä paljon tapahtumia, jotka kilpailevat huomiosta. Tutustu oman alueesi tapahtumakalenteriin: on siinä aukkoja, jotka voisit täyttää omalla lukutilaisuudellasi? Ota kuitenkin huomioon, että kohderyhmästäsi riippuen, monet lukijasi saattavat olla arkena päiväsaikaan töissä, eikä se näin ole paras mahdollinen aika. Kirjakaupoissa tilaisuus voi olla järkevintä järjestää aukioloaikojen ulkopuolella, mikäli mahdollista.

Myös kirjasi aihepiiri saattaa antaa virikkeitä ajankohdalle. Onko jollain tietyllä kelloajalla merkittävä osa kirjassasi? Oletko kirjoittanut dekkarin? Silloin sopiva ajankohta olisi varmasti hieman myöhemmin illalla.

Lukutilaisuuden voi yhdistää kirjan julkistamistilaisuuteen, mutta sen voi mainiosti järjestää myös myöhempänä ajankohtana.

Missä?

Ensimmäinen valinta paikaksi on yleensä kirjakauppa, kahvila, kirjasto tai galleria, sillä näissä paikoissa ei yleensä joudu maksamaan itse paikasta ja markkinointikulut voi jakaa.

Myös tilaa valittaessa kirjasi voi toimia inspiraationa: onko jokin tietty paikka, joka sopisi kirjasi aiheeseen tai sen kohderyhmälle?

Mitä?

Vähintään yhtä tärkeää kuin itse lukutilaisuus, on siihen valmistautuminen. Käy tekstisi tarkkaan läpi ja mieti, mitä kohtia haluat kirjastasi lukea. Valitse sellaiset luvut tai tekstikohdat, jotka jollain tavalla liittyvät toisiinsa. Näin kuulijoiden on helpompi pysyä mukana. Jos lukutilaisuus on samalla kirjasi julkistamistilaisuus, voit myös kertoa hieman teoksesi taustoista: miksi kirjoitit juuri tästä aiheesta, mistä sait ideoita jne. Tietenkin nämä ovat myös myöhemmin kiinnostavia aiheita, myös kirjasi jo lukeneille henkilöille. Olisi myös hyvä harjoitella ennen lukutilaisuutta esimerkiksi ystävien tai perheen kanssa ja valmistautua mahdollisiin kysymyksiin kirjastasi.

Mainostaminen

Jotta tilaisuuteesi tulisi kuulijoita, kannattaa markkinointi aloittaa hyvissä ajoin. Voit tehdä esimerkiksi esitteitä, joissa on lukunäyte tai postikortteja, joissa on tilaisuutesi ajankohta ja jättää niitä vaikkapa kirjakauppoihin, kirjastoihin tai kahviloihin. Voit myös painattaa julisteita. Julisteeseen kannattaa laittaa kirjan kansikuva ja oma kuvasi, sekä olennaisimmat tiedot kirjasta (nimi, ISBN, toteutustapa jne.), ja mahdollisesti myös QR-koodi, joka johtaa kotisivullesi tai verkkokirjakauppaan. Tiedot lukutilaisuudesta kuuluvat tietenkin ehdottomasti julisteeseen. Voit lähettää kutsuja tapahtumaan myös esimerkiksi Facebookin kautta. Mitä enemmän mainostat tilaisuuttasi, sitä enemmän se saa huomiota ja todennäköisesti myös kuulijoita.

Pidä myös huolta siitä, että joku ottaa valokuvia tilaisuudessa! Kuvat ovat erinomaista markkinointimateriaalia ja voit käyttää niitä esimerkiksi kotisivullasi tai Facebook-sivullasi.

Myynti

Jos lukutilaisuus järjestetään kirjakaupassa, voi kauppa mahdollisesti tilata kirjaasi tilaisuutta varten ja huolehtia myynnistä. On todella tärkeää ottaa tästä selvää jo etukäteen ja varmistaa, että kirjoja varmasti on riittävä määrä myyntiin ja signeeraukseen.

Jos tilaisuus järjestetään jossain muussa tilassa, täytyy sinun todennäköisesti itse huolehtia siitä, että kirjoja on myytävänä. Silloin on hyvä muistaa tilata kirjat hyvissä ajoin. Tämä voi olla sinulle myös taloudellisesti kannattavampi vaihtoehto, sillä kirjailijana voit tilata omaa kirjaasi pienenä painoksena edullisempaan hintaan ja silti myydä niitä normaaliin ohjemyyntihintaan. Muista ottaa vaihtorahaa mukaan.

  1. Elina Westergren-Erkkilä at 17.07.2019, 11:24 :

    Kiitos taas hyvistä vinkeistä. Aina näistä motivaatio kirjan markinointiin kasvaa.
    Voinko itse olla yhteydessä kirjatukkuihin? Ja mistä yhteystiedot ja oikeat henkilöt löytyvät?

    • Saara Golombek at 17.07.2019, 13:37 :

      Hei Elina, kiitos kommentistasi! Kirjan markkinoinnin kannalta suosittelisin ennemminkin yhteydenottoa kirjakauppaan. Kirjatukut ovat väliporras kustantajan ja kirjakaupan (sekä kirjastojen) välillä, mutta ne eivät tee valikoimaa, vaan välittävät kaupoille niiden tilaamat tuotteet. BoD hoitaa kirjailijoiden puolestaan nimenomaan tämän välityksen tukuille, jolloin kirja on kirjakauppojen saatavilla. Tehokkaampaa markkinoinnin kannalta on yleensä olla suoraan yhteydessä kirjakauppaan tai kirjastoon. Yksi hyvä lähtökohta tässä on esimerkiksi paikallisuusaspekti, eli yhteydenotto oman kotiseudun kirjakauppoihin. Myös kirjastoille voi tehdä hankintaehdotuksia. Miten paikallisuutta voi hyödyntää oman kirjan markkinoinnissa löytyy lisätietoa mm. tästä blogiartikkelista https://www.bod.fi/fingerprint/fi/markkinointi-2/paikallinen-markkinointi-mahdollisuus-myyda-kirjaasi/. Terveisin Saara/BoD

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>