BoD:n vuosi 2017

BoD:n vuosi 2017

Unohtumattomia tapahtumia, mielenkiintoisia kohtaamisia ja hienoja yhteistöitä – uskomatonta, miten paljon olemme yhden vuoden aikana saavuttaneet yhdessä kirjailijoiden, kustantamoiden ja kirjoista kiinnostuneiden kanssa. Katsotaanpa, mitä vuoden 2017 aikana tapahtui.

Ajankohtaista, Omakustanteet, Yleinen | Vera Wunderlich

Tapahtumat

Omakustantajapäivä

Maaliskuussa järjestimme jo kolmannen Omakustantajapäivän ja tällä kertaa puhumassa olivat kirjabloggaaja Tiina Pasanen, markkinoinnin ammattilainen Virpi Kotro, kirjailija Juha Itkonen ja kustannustoimittaja Risto Träff. Liput myytiin loppuun ja tunnelma oli aivan mahtava. On hienoa nähdä niin monia kirjailijoita yhdessä keskustelemassa, kuuntelemassa, inspiroitumassa ja verkostoitumassa. Ensi vuonna järjestämme tapahtuman tietenkin taas uudelleen, lisätietoa tulee pian.

Omakustanneiltamat

Toukokuussa vierailimme Lappeenrannan ja Tampereen pääkirjastoissa kertomassa omakustantamisesta ja miten oman kirjan julkaisu onnistuu BoD:n kautta. Kauniista kevätsäästä huolimatta molemmissa tapahtumissa vierailijoita oli odotettua enemmän, kiitos siitä! Lappeenrannassa mukana oli BoD-kirjailija Pilvi Valtonen, joka myös kirjoitti blogiimme artikkelin oman kirjan julkaisusta. Tampereella taas kirjailijamme Oili Valkila kertoi omista kokemuksistaan omakustantajana.

Turun kirjamessut

Tänä vuonna olimme ensimmäistä kertaa mukana Turun kirjamessuilla 6.-8.10. BoD:n osastolla riitti vierailijoita, sekä uusia että tuttuja, ja olimme todella tyytyväisiä osallistumisestamme.

Helsingin kirjamessut

Vuoden päätapahtuma järjestettiin 26.-29.10. ja päivät olivat tapansa mukaisesti täynnä mielenkiintoisia kohtaamisia, keskusteluja ja esityksiä. Kutsuimme tänä vuonna ensimmäistä kertaa useampia BoD-kirjailijoita osastollemme kertomaan omia kokemuksiaan kirjan julkaisusta. Paikalla olivat Raita Jauhiainen, Pilvi Valtonen, Katri Sisko, Juhana Salonen ja Timo Salonen. Lisäksi järjestimme lyhyitä esityksiä BoD:n toimintaan sekä kirjan markkinointiin ja toteutukseen liittyen. Kustantamo ntamon toimitusjohtaja Jarkko Tuusvuoren haastattelussa olivat perjantaina kirjailijat Liisa Enwald, Leevi Lehto, Aino Kivi ja Hanna Ryti. Lisäksi juhlimme lauantaina BoD:n 10-vuotissyntymäpäiviä kakkukahvein ja ilmapalloin. Lämmin kiitos kaikille paikalla olleille, ilman teitä messut eivät olisi näin onnistuneet vuosi toisensa perään!

Kilpailut, arvonnat ja tarjoukset

Kirjan ja ruusun päivä

Takakannen teksti on todella tärkeä väline kirjan markkinoinnissa ja vaikuttaa ratkaisevasti lukijan ostopäätökseen. Tästä syystä päätimme haastaa teidät lukemaan oman takakannen tekstinne ja jakamaan sen sekä meidän että muiden BoD-kirjailijoiden kanssa. Valitsimme kaikkien osallistujien kesken yhden palkintopaketin, joka sisälsi pienen painoksen omasta kirjasta sekä BoD-kirjailija Oili Valkilan oppaan Loista kirjoittajana.

Markkinointikilpailu

Toukokuussa juhlimme BoD:n syntymäpäiviä ja järjestimme niiden kunniaksi markkinointikilpailun, joka suoritettiin useissa askeleissa. Ensimmäisenä pyysimme teitä kertomaan meille, miten käyttäisitte omia painettuja kirjoja markkinointiin ja arvoimme kaikkien osallistujien kesken 3 x 10 kirjapakettia. Vastausten määrä oli ennätyksellinen: saimme lähes 100 ideaa kirjan markkinointiin liittyen ja lähetimme kolmelle arpaonnen suosimalle kirjailijalle 10 kappaletta omaa kirjaansa. Toisessa askeleessa valitsimme markkinointi-ideoista viisi parasta ja haastattelimme ideoiden lähettäneitä kirjailijoita blogissamme (viides haastattelu on työn alla). Lopuksi arvoimme vielä heidän kesken yhden verkkomainonnan. Kirjailijoilla oli siis mahdollisuus saada näkyvyyttä sekä itselleen että kirjalleen ja voittaa pieni painos kirjastaan.

Julkaisukonsepti

Suunnitelmallisuus on kirjan julkaisussa ja markkinoinnissa suositeltavaa. Jo kirjoitusvaiheessa kannattaa miettiä, miten haluaa edetä projektissaan ja missä vaiheessa tietyt toimenpiteet voi suorittaa. BoD tarjoaa kirjailijoilleen julkaisukonseptin, joka sisältää 16 kysymystä omaan kirjaan liittyen. Niiden tarkoitus on saada kirjailija pohtimaan julkaisun tärkeitä vaiheita ja saada inspiraatiota omaan suunnitelmaansa. Kysymykset voi myös käydä läpi yhdessä BoD:n ammattilaisen kanssa – ja arvomme yhden ammattimaisuuden tarkistuspalvelun kaikkien osallistujien kesken. Arvonta on muuten voimassa vielä 31.12.2017 saakka! Lisätietoa julkaisukonseptista ja kilpailusta löydät täältä.

Jouluarvonta

Vuoden aikana ehtii tapahtua niin paljon asioita ja osa vaipuu luonnollisesti unholaan. Siksi päätimme tehdä tämän vuosikatsauksen – ensi sijassa tietenkin kirjailijoillemme, mutta osaksi myös meille itsellemme, jotta näemme, mitä olemme vuoden aikana saavuttaneet. Jouluarvontamme aiheena oli juurikin omaan henkilökohtaiseen vuosikatsaukseen innoittaminen ja pyysimme teitä lähettämään meille kuluneen vuoden parhaat kirjamuistonne. Voittajalle lähetimme hyvän olon joulupaketit.

Alennukset kirjatilauksista

Yksi tarvepainatuksen tärkeimmistä hyödyistä on se, että kirjoja ei tarvitse painattaa varastoon vaan niitä voi – nimensä mukaisesti – tilata tarpeen mukaan. Painettuja kirjoja voi esimerkiksi painattaa tapahtumia tai muita markkinointitoimenpiteitä varten tai esimerkiksi lahjaksi. Toisaalta on hyvä pitää aina muutamia kappaleita valmiina yllättäviä tilanteita varten. Jotta kirjojen tilaus olisi kirjailijoillemme vieläkin edullisempaa, järjestimme vuoden aikana kaksi hintakampanjaa. Kampanjoita on suunnitelmissa myös ensi vuodelle ja ilmoitamme niistä aina hyvissä ajoin etukäteen.

Sosiaalinen media

Instagram-tili

Sosiaalinen media on niin kirjailijalle kuin myös BoD:lle tärkeä kanava uutisten, vinkkien ja yleisten tietojen levittämiseen. Facebook- ja Twitter-tilien lisäksi avasimme tammikuussa oman Instagram-tilin @bodsuomi, jossa voi seurata BoD:n arkea kirjojen keskellä.

Facebook-ryhmä

Kirjailijat ovat usein tiedustelleet, onko olemassa keskustelualustaa omakustannekirjailijoille. Tästä inspiroituneena päätimme avata BoD:n Facebook-sivujen yhteyteen oman ryhmän, joka on tarkoitettu kaikille kirjoittamisesta ja julkaisusta kiinnostuneille. Jos sinua siis mietityttää jokin kirjaasi liittyvä asia, voit mielellään ottaa asian esille ryhmässä ja pohtia asiaa yhdessä muiden samassa tilanteessa olevien kanssa – tai saada hyviä vinkkejä kirjailijoilta, joilla on asian tiimoilta jo kokemusta. Tervetuloa mukaan keskustelemaan!

BoD, kirjat ja yhteistyöt

Kirja-Suomi 2017 -teemaviikot

BoD:n lisäksi myös itsenäinen Suomi juhli tänä vuonna suuresti, kirja-alalla Kirja-Suomi 2017 -hankkeen muodossa. Suomen juhlavuoden kunniaksi järjestettiin tapahtumia ja teemaviikkoja, joiden tarkoituksena oli nostaa esiin suomalaista kirjallisuutta. BoD esitteli kuukausittain teemaviikkojen mukaisesti omakustannekirjoja, jotka myös kuuluvat vahvasti suomalaiseen kirjallisuuteen.

Vierailu Nide-kirjakauppaan

Kirja-alan kohtaamiset ovat aina vuoden parasta antia. Yksi mieleenpainuvista tapahtumista oli tapaaminen Nide-kirjakaupan kauppiaiden Terhin ja Joosen kanssa Helsingin Fredrikinkadulla sijaitsevassa liikkeessä. Kauppa on täynnä mielenkiintoisia teoksia ja hyllystä löytyy myös muutama BoD:n julkaisema kirja. Haastattelimme Terhiä ja Joosea pienen kivijalkakaupan pyörittämisestä ja siitä, miten he tekevät päätöksen valikoimastaan.

Kirjailijahaastattelut

Julkaisemme vuoden aikana satoja mielenkiintoisia teoksia ja uskomme, että kirjailijat voivat oppia paljon toisiltaan. Siksi esittelemme blogissamme kirjailijoita haastattelujen muodossa, joissa he kertovat oman kirjan julkaisustaan, ajatuksistaan omakustantamiseen liittyen, kirjan markkinoinnista ja parhaista vinkeistään muille omakustantajille.

Kurkistus BoD:n kulisseihin

Kirjailija voi julkaista kirjansa BoD:lla helposti oman käyttäjätilin kautta verkossa. Mutta mitä tapahtuu sen jälkeen, kun toimeksianto on lähetetty BoD:lle? Entä sitten, kun kirjaa tilataan kirjakaupan kautta? Kiersimme osastolta osastolle ja tuotantohallimme läpi aina painokoneilta postituspisteeseen – tuloksena on kattava selostus kirjojen matkasta myBoD-tililtä lukijalle.

Markkinointi- ja SoMe -oppaiden julkaisu

Omakustannekirjailijalla on vapaus päättää itse kirjansa toteutuksesta, sisällöstä ja julkaisusta – mutta vapauden mukana tulee myös vastuu tärkeistä työtehtävistä. Markkinointi on kiinteä osa omakustannejulkaisua ja monelle kirjailijalle myös se hankalin vaihe. Miten kirjaa voi lähteä markkinoimaan ja miten voi luontevasti kehua itseään? Julkaisimme loppukesästä laajat oppaat sekä perinteistä että sosiaalisen median markkinointia varten, joiden toivomme auttavan kirjailijoitamme matkalla menestykseen.

Kiitos kaikille kirjailijoillemme, yhteistyökumppaneille, kustantamoille ja muille kirjallisuudesta ja kirja-alasta kiinnostuneille ystävillemme kuluneesta, hienosta vuodesta! 

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>