Lehdistötyön perusteet (1/2): Suunnittelu

Lehdistötyön perusteet (1/2): Suunnittelu

Artikkelit ja arvostelut medioissa herättävät huomiota kirjailijaa ja teosta kohtaan. Lue, miten suunnittelet oman lehdistötyön ja löydät sopivat kohdemediat kirjallesi.

Markkinointi, Yleinen | Vera Wunderlich

Lehdistö- ja mediatyön tärkein sääntö: mitä kohdennetummin ja ammattimaisemmin yhteydenotto tehdään, sitä korkeammat ovat menestyksen mahdollisuudet. Riippumatta siitä, julkaisetko lastenkirjoja, opaskirjoja, kauno- vai asiakirjallisuutta – kirjallisuuden lajiin ja teoksen aiheeseen sopivan kohdemedian valinnalla on tärkeä rooli lehdistötyössä. Median edustajien oikeanlainen puhuttelu auttaa sinua herättämään heidän huomionsa kirjaasi kohtaan, esittelemään teostasi mahdollisille lukijoille ja edistämään myyntiä.

Lehdistö ja etenkin kirjabloggaajat saavat yhteydenottoja ja arvostelukappaleita mielin määrin ja on tärkeää erottautua joukosta herättääkseen heidän mielenkiintonsa kirjaa kohtaan. Ammattimainen, yksilöllinen ja oikeille medioille suunnattu tiedote on kaiken a ja o.  Kaksiosaisessa artikkelisarjassa kerromme, kuinka kirjailija luo strategian omalle lehdistötyölleen ja miten median edustajia kannattaa lähestyä.

Näkyvyyttä medioiden avulla

Varsinkin jos kyseessä on ensimmäinen julkaisusi, on tunnettuuden rakentaminen tärkeää lukijoiden löytämiseksi. Lehdissä ja blogeissa julkaistut artikkelit ja arvostelut herättävät mahdollisten lukijoiden huomion sekä sinua että kirjaasi kohtaan ja tuovat sinulle näkyvyyttä. Lehdistötyö auttaa sinua myös muissa markkinointitoimenpiteissäsi: voit esimerkiksi viitata hyviin arvosteluihin, linkittää niihin kotisivuiltasi ja herättää muiden median edustajien huomion. Lehdistötyötä voi myös hyvin tehdä yhdessä mahdollisten yhteistyökumppaneiden kanssa, esimerkiksi jos järjestät lukutilaisuuksia kirjakaupoissa voi tiedotteen lähettää sekä kaupan että sinun tiedotelistasi vastaanottajille.

Lehdistötyön suunnittelu

Lehdistötyö ei ole yksittäinen toimenpide, vaan osa koko markkinointisuunnitelmaasi. Markkinointi koostuu monesta eri osa-alueesta, esimerkiksi sosiaalisesta mediasta ja kirjasi esittelyteksteistä – ja media on yksi osa tätä kokonaisuutta.

Suunnittele lehdistötyö jo hyvissä ajoin ennen kirjan julkaisua. Mieti etukäteen kohdemediasi, valmistele lähetyslista ja kirjoita lehdistötiedote. Ota suunnittelussa huomioon myös muut markkinointitoimenpiteet ja miten voit mahdollisesti yhdistää nämä lehdistötyöhön: oletko esimerkiksi suunnitellut kirjan julkaisutilaisuutta tai yhteistyötä? Onko kirjasi aihe sidottu tiettyyn vuodenaikaan tai juhlapyhään?

Tärkeää on muistaa, että lehdistötyössä ei ole takuita onnistumisesta. Tarjoat median edustajille sisältöä, jota he voivat käyttää julkaisuissaan – mutta on aina vastaanottajasta kiinni, tarttuuko hän aiheeseen vai ei. Mitä mielenkiintoisemmin esittelet sisältösi, sitä todennäköisemmin vastaanottaja kiinnostuu siitä. Hänellä ei kuitenkaan ole velvollisuuksia kirjoittaa aiheesta. Tämä on hyvä pitää mielessä, mutta muista myös, että kirja-arvosteluja ilmestyy todella paljon! Sinun tehtäväsi on tehdä tarjoamastasi sisällöstä mahdollisimman houkutteleva, jotta myös sinun kirjasi esitellään kohdemediassasi.

Strategian luominen: Viesti ja kohdemediat

Mikä tekee kirjastasi mielenkiintoisen medioille? Minkä viestin haluat välittää vastaanottajalle? Valmistele lyhyt sanoma, josta käy ilmi kirjasi ainutlaatuisuus ja erikoisuus. Mahdollisia sanomia ovat kirjan aihe (joka sopii tietyille saman aiheen medioille), olet paikallinen esikoiskirjailija, aiheesi sopii ajankohtaiseen trendiin/vuodenaikaan/juhlapäivään, tietokirjasi tai oppaasi tarjoaa uutta tietoa. Viestin perusteella voit aloittaa kohdemedioiden valinnan: mitkä mediat – esimerkiksi lehdet tai blogit – voisivat kiinnostua viestistäsi, kirjastasi tai sinusta kirjailijana?

Alla olemme keskittyneet paikallis-, aikakaus-, sanoma- ja ammatilehtiin sekä blogeihin. Jokaisesta kategoriasta löytyy linkkejä BoD:n kirjoista ja kirjailijoista kertoviin artikkeleihin ja arvosteluihin. Esimerkkien tarkoituksena on antaa sinulle inspiraatiota ja ideoita omaan lehdistötyöhösi, mutta mahdollisuuksia on tietenkin lukemattomia – kuten kaikissa markkinointiin liittyvissä toimenpiteissä voit käyttää vapaasti luovuuttasi myös lehdistötyössä.

Paikallislehdet

Mahdollisia medioita ovat esimerkiksi paikallismediat, jotka voivat kiinnostua kertomaan sinusta uutena paikallisena kirjailijana. Kiinnostavaa heille voi olla myös, jos kirjan sisältö liittyy alueellisesti lehden ympäristöön – esimerkiksi dekkari, jonka tapahtumat sijoittuvat tiettyyn kaupunkiin tai historiikit. Monille medioille omakustantaminen on aiheena vielä kovin uusi ja paikallisen kirjailijan kirjan julkaisu ilman kustantamoa voi herättää toimittajan huomion positiivisesti jo uutisarvonsa vuoksi.

Timo Honkalan julkaiseman teoksen 100 v. Stadin jortsuja ja tanssimestoja arvostelu on julkaistu Helsinki-Info -lehdessä, joka sopii teoksen mainostamiseen alueellisesti. Köyhän perä kestää on Eija Kinnusen matkakertomus pyöräretkestä Kemistä Helsinkiin ja siitä on kirjoittanut mm. Lapin Kansa. Paikallisesta esikoiskirjailijasta Vari Lindénistä kiinnostuivat Seutu-Sanomat, kun Forssasta kotoisin oleva kirjailija julkaisi kirjansa Hopeakuun helmi.

Aikakaus- ja ammattilehtiä löytyy Suomesta jokaiseen makuun: etsi joukosta ne, jotka käsittelevät kirjasi aihetta tai joiden lukijakunta voisi kiinnostua kirjastasi  ja ota rohkeasti yhteyttä toimitukseen!

Aikakaus- ja sanomalehdet

Aikakauslehdet julkaisevat myös kirja-arvosteluja sekä henkilöartikkeleita. Ne eivät välttämättä käsittele ainoastaan kirjasi sisältämää aihetta, vaan lehden kohdeyleisölle tuotettuja artikkeleita esimerkiksi kirjailijasta tai teoksen taustasta. Mieti siis sopivia aikakauslehtiä kohderyhmän perusteella. Hyvä esimerkki tästä on BoD-kirjailija Anne Meretmaa, jonka nepalilaisesta tyttökaupasta kertova romaanin Kosketettu on esitellyt henkilöartikkelin yhteydessä useampikin naistenlehti, esimerkiksi Kotivinkki.

Henkilöartikkeleita julkaistaan myös sanomalehdissä ja esimerkiksi viikonloppuliitteissä. Sanomalehti Karjalainen julkaisi artikkelin kirjailija Miia Laurilasta, jonka aiheena on hänen intohimonsa valokuvaukseen, piirtämiseen ja tarinoiden kertomiseen. Laurilan BoD:n kautta julkaisema lasten kuvakirja Inkeri, Rinkeli ja talven lumo on myös esitelty artikkelin yhteydessä.

Ammattilehdet

Lisäksi ilmestyy useita tiettyihin aihepiireihin erikoistuneita lehtiä. Jos olet julkaissut esimerkiksi tietokirjan tai oppaan, tunnet varmasti aiheeseesi liittyvät asiantuntijoiden lehdet ja muut julkaisut parhaiten itse – tai tiedät, mistä voit saada tietoa niistä. Mika Närhi julkaisi BoD:n kautta teoksensa Näin liikut vesillä ja otti yhteyttä mm. Nettivene-lehteen, jossa julkaistiin kirjasta arvostelu yhdessä muiden veneilyyn liittyvien julkaisujen kanssa. Hellevi Arjalan julkaisema teos Mauno Mannisen monet kasvot kertoo mm. Mannisen teatteritaustasta ja arvostelu on ilmestynyt aiheeseen sopivasti Teatteri-lehdessäLaituripilkintä-kirjan kirjailija Kalervo Tolppanen on mainostanut kirjaansa puhtaasti kalastukseen liittyvien lehtien lisäksi myös mm. Erä-lehdelle.

Blogit

Yhä suurempi merkitys kirjoihin liittyvässä keskustelussa on blogeilla niiden laajan lukijakunnan ja näkyvyyden vuoksi. Kirjabloggaajat pitävät blogia intohimosta kirjallisuuteen ja kirja-alaan ja ovat paneutuneita aiheisiin – ja juuri tästä syystä heidän mielipiteensä ovat arvokkaita sekä kirjailijoille että kustantajille.

Kuten perinteiset mediat, jakautuvat blogit myös puhtaasti kirjallisuuspainotteisiin, joissa kirjoitetaan ainoastaan kirjoista ja lukemisesta sekä julkaistaan kirja-arvosteluja, ja muihin aihepiireihin liittyviin blogeihin, kuten elämäntyyli, ravinto ja harrastukset. Esimerkkejä hyvistä kirja-arvosteluista blogeissa on monia, kuten paljon julkisuutta saanut Jussi Huhtalan Paarmamies-nuortenkirjan arvostelu.  Monipuolisesti mm. terveydestä, eettisyydestä ja luonnontuotteista kirjoittavassa blogissa pohdittiin mehustamisen hyviä puolia ja BoD:n kautta julkaistu Tara Langen teos Vihermehuja tuli tässä yhteydessä esiin.

Kun otat yhteyttä bloggaajiin, ota huomioon, että myös he ovat alansa ammattilaisia: suunnittele ja toteuta yhteydenotto samalla ammattimaisella tasolla perinteisten medioiden kohdalla.

Löydä omat kohdemediat ja luo lähetyslista

Omalle viestille sopivien medioiden seulonta kannattaa varsinkin kaunokirjallisuuden kohdalla aloittaa alueellisesti pienemmistä medioista, eli oman kylän, kaupungin tai maakunnan lehdistä, ryhmistä tai järjestöistä. Varsinkin esikois- ja omakustannekirjailijana tämä on suositeltavaa, sillä mahdollisuus, että paikallislehdistö kiinnostuu teoksestasi, on todennäköisin. Saat ensinnäkin kokemusta lehdistötyöstä pienemmällä tasolla ja toiseksi voit viitata pienemmissä medioissa ilmestyneisiin artikkeleihin ja arvosteluihin, kun myöhemmin mahdollisesti otat yhteyttä valtakunnallisiin sanoma- ja aikakauslehtiin. Useilla sanomalehdillä on yksittäisiä toimituksia ja jos kirjasi sisältö sopii tietyn toimituksen aihepiiriin, voit ottaa yhteyttä suoraan kyseisen toimituksen edustajiin.

Jos kirjasi aihe sopii hyvin tietyn aikakauslehden sisältöön, kuten yllä mainittu Anne Meretmaan teos naistenlehtiin, voit tietenkin lähestyä kyseisen lehden toimitusta heti alkuun. Tieto- ja opaskirjojen kirjailijana voit ottaa paikallismedioiden lisäksi yhteyttä myös valtakunnallisiin medioihin sekä koko Suomessa ilmestyviin ammattilehtiin.

Kattavan listan kaikista Suomen sanomalehdistä löydät Sanomalehtien liiton kotisivuilta, Aikakausmedian sivuilla näet kaikki aikakauslehdet aakkosjärjestyksessä ja voit etsiä tiettyjä lehtiä hakusanojen ja aiheiden avulla.

Listoja kirjablogeista on useita, esimerkkinä Kirjasampo-sivuston lista ja Cision-sivuston lista Suomen suosituimmista blogeista aihepiireittäin. Kirjablogeja voit löytää kuitenkin myös hakukoneiden kautta, jos etsit esimerkiksi tiettyyn kirjallisuuden lajiin erikoistuneita blogeja. Sama pätee myös muiden kuin kirjablogien löytämiseen. Varsinkin Suomessa bloggaajat ovat hyvin verkostoituneita keskenään ja tuntevat toisensa joko verkon kautta tai henkilökohtaisesti. Jos onnistut luomaan hyvän yhteyden bloggaajaan, ovat mahdollisuudet verkostoitua muiden bloggaajien kanssa suuret.

Rakenna oma lähetyslista

Lähetyslista kaikista medioista, joihin haluat ottaa yhteyttä, auttaa sinua eteenpäin yhteydenottojen suunnittelussa ja luo selkeyttä lehdistötyöhösi. Tee yksi lista kaikille yhteystiedoille esimerkiksi Excel-ohjelmassa ja päivitä listaa tarpeen mukaan. Voit lisätä listaan kaikki yhteystiedot aakkosjärjestyksessä, median, aiheen tai aikataulun mukaan. Lisää listaan tiedot mediasta (esim. paikallislehti), yhteyshenkilön nimi ja tehtävä (esim. kulttuuritoimittaja, kirjabloggaaja), kaikki tuntemasi yhteystiedot (verkkosivut, sähköposti, puhelin jne.) ja kommenttikenttä, johon voit lisätä itsellesi muistiinpanoja siitä, milloin olet ottanut yhteyttä ja miten, mistä on puhuttu ja onko jotain tiettyä sovittu – kaikki sellaiset tiedot, joihin voit mahdollisen seuraavan yhteydenoton aikana viitata.

Median edustajien yhteystiedot löydät usein kyseisen median kotisivuilta tai toimituksesta. Parhaassa tapauksessa sinulla on toimittajan tai bloggaajan yhteystiedot, jotta lehdistömateriaalisi tavoittaa haluamasi henkilön. Jos et löydä henkilön yhteystietoja, on suositeltavampaa soittaa ja kysyä suoraan kuin lähettää lehdistötiedote yleiseen info-sähköpostiosoitteeseen tai vaikka asiakaspalveluun.

Lehdistökontakteja on mahdollista myös ostaa erilaisten palvelujen kautta, yksi monista toimijoista on Meltwater. Yhteystietojen ostaminen on kuitenkin kallista ja soveltuu paremmin yritystoimintaan, kuin kirjailijan lehdistötyöhön. Kirjailijana tavoitteesi on näkyvyyden saamisen lisäksi myös verkostoituminen sekä henkilökohtaisen yhteyden luominen medioihin, jolloin itse koostettu lista toimittajista ja bloggaajista on arvokkaampi (ja usein myös tehokkaammin kohdistettu) kuin palvelujen kautta tilattu.


Arvostelukappaleet median edustajille

Median edustajat, kuten toimittajat ja bloggaajat, voivat tilata BoD:lta maksuttoman arvostelukappaleen jokaisesta BoD:n kautta julkaistusta kirjasta. Kun lähetät heille tietoa kirjastasi, muista mainita mahdollisuus saada kyseinen kirja maksutta postitse!

Lisätietoa arvostelukappaleen tilauksesta

Lue artikkelisarjan toisesta osasta, mitä materiaalia median edustajille lähetetään ja missä muodossa.