Omakustanteet kirjakaupan valikoimassa

Omakustanteet kirjakaupan valikoimassa

Helsingin sydämessä Fredrikinkadulla sijaitsee yksi kaupungin sympaattisimmista ja mielenkiintoisimmista kirjakaupoista – Nide. Kirjakauppiaat Terhi ja Joose laativat valikoimansa huolella ja kaupasta löytyy näin ollen hyvä sekoitus eri kirjallisuuden lajien teoksia.

Kirja-ala, Kirjat, Yleinen | Vera Wunderlich

Omakustantajana on usein helpointa saada kirjansa myyntiin verkkokauppaan, sillä verkossa myyntitila on loputon. Näin ollen verkkokirjakaupat ottavat mielellään valikoimaansa kaikki julkaisut. Kivijalkakauppojen tila on rajallinen ja siksi hyllyssä olevat teokset valitaan tarkasti – suuremmissa ketjukirjakaupoissa valikoima keskittyy usein bestsellereihin, ajankohtaisiin julkaisuihin sekä suurien kustantamoiden teoksiin.

Pienemmät, suurista ketjuista riippumattomat kaupat taas kiinnostuvat helpommin myös pienkustantamoiden kirjoista sekä omakustanteista. Usein pienissä kaupoissa on myös helpompi lähestyä kirjakauppiasta, joka itse tekee päätöksen valikoimastaan. Toisaalta pienemmissä kaupoissa myös tila on rajallinen, joten balanssin omien kiinnostusten kohteiden ja lukijoiden toiveiden välillä täytyy olla sopiva.

Keskustelimme Terhin ja Joosen kanssa yleisesti kirjakaupan toiminnasta ja myös siitä, miten kirjailijan kannattaa lähestyä kirjakauppaa saadakseen kirjansa hyllyyn.

Nide-kirjakaupan perustajat Terhi ja Joose kertoivat meille Nide-kirjakaupan perustamisesta, kirjavalikoiman suunnittelusta ja valikoiman omakustannekirjoista.

Avasitte ovenne joulukuussa 2015. Miten idea Nide-kirjakaupasta syntyi ja minkälaisen vastaanoton olette saaneet?

Meillä on molemmilla pitkä ura kirja-alalla ja olimme myös yhdessä Kiasman kirjakaupassa töissä. Kun kauppa lopetettiin, saimme idean samantyylisen kirjakaupan jatkamisesta hieman eri muodossa.

Olemme saaneet vain hyvää palautetta. Valikoimamme ei seuraa valtavirtaa, joten kaupastamme löytyy paljon sellaisia teoksia, joita ei toisista kirjakaupoista voi ostaa. Kirjakauppoja lopetetaan nykyään enemmän, kuin perustetaan, joten kauppamme suosio on todella positiivinen asia.

Mikä teille on asiakkaana tärkeää kirjakaupassa?

Tärkeää kirjakaupassa on ensi sijassa valikoima, sen pitäisi olla uniikki, persoonallinen ja ajatuksella rakennettu. Myös tunnelma vaikuttaa paljon siihen, viihtyykö kirjakaupassa pidempään, eli ympäristön tulisi olla viihtyisä ja hyvin suunniteltu. Laatu on tietenkin myös tärkeä kriteeri niin valikoimassa kuin tunnelmassakin.

Kirjakauppiaana on tosin vaikea mennä kirjakauppaan puhtaasti asiakkaana, sillä kauppaa tulee katsottua ihan eri kulmasta. Helposti kiinnittää huomiota muuhunkin, kuin teoksiin, ja usein tulee suoristettua kirjarivejä hyllyssä.

Nide-kirjakaupassa ollaan avoimia kaikenlaisille teoksille, mutta tilan rajallisuus ei mahdollista kaikkien teosten esillepanoa.

Miten valitsette teokset valikoimaanne? Onko omilla mieltymyksillä tähän vaikutusta?

Valikoiman rakentamisella on kaksi puolta: omat mieltymykset ja se, mitä asiakkaat haluavat lukea. Tausta taidekirjojen parissa vaikuttaa siihen, että näitä teoksia on kaupassamme useampia. Lisäksi seuraamme tietenkin myös ajankohtaisia julkaisuja ja otamme myyntiin näistä mielenkiintoisimmat – mutta emme välttämättä niitä, jotka ovat kaikista eniten ”mainstream”, ne eivät ole suuri osa myynnistä.

Suosittuja ovat mm. kotimainen kaunokirjallisuus ja kunnianhimoisemmat kaunokirjalliset teokset. Pienten laatukustantamoiden kirjat ja ns. fiksumpi viihde ovat myös tärkeä osa valikoimaamme. Myytyjen teosten top 10 -lista eroaa muiden kauppojen bestsellerlistoista, esimerkiksi Antti Nylenin kolmas esseekokoelma, Dave Foster Wallacen ja Jukka Viikilän kirjat ovat suosittuja. Maailman kirjallisuuden trendit ovat toki myös osa valikoiman suunnitteluamme ja haluamme tarjota asiakkaillemme ajankohtaisesti puhuttavia teoksia.

Kaiken kaikkiaan yritämme pitää valikoimamme mielenkiintoisena hyvän sekoituksen avulla ja tilaamme toki myös asiakkaiden pyynnöstä teoksia, joita ei juuri sillä hetkellä hyllystämme löydy. Tilamme ovat rajalliset, joten kaikkia kirjoja ei voi laittaa esille, vaikka kovasti haluaisimme, ja tästä syystä valikoima pitää harkita tarkasti.

Periaatteessa olemme avoimia ihan kaikelle kirjallisuudelle ja opimmekin paljon siitä, mitä ihmiset toivovat valikoimaan ja mitä ostetaan eniten. Elämys kirjojen parissa muuttuu koko ajan suosion mukaan ja näin ollen ei ole mitään tarkkaa kaavaa, jonka perustella täytämme kaupan hyllyt.

Painetut kirjat ovat yhä suuressa suosiossa ja monet kirjailijat toivovatkin, että heidän kirjojaan myydään verkkokaupan lisäksi kivijalkakaupassa. Saatteko paljon yhteydenottoja pienemmiltä kustantajilta tai omakustantajilta?

Saamme tosiaan aika paljon suoria yhteydenottoja molemmilta. Kuten mainittu, on tila rajallinen emmekä tietenkään voi ottaa vastaan kaikkea. Katsomme ihan ensin, että sopiiko kirja valikoimaamme ollenkaan ja jos sopii, niin otamme usein ensin muutaman kappaleen joko hyllyyn tai pinoon pöydälle. Näin voimme kokeilla uusien teoksien kohdalla, löytyykö niitä kohtaan kiinnostusta.

Suhtaudumme avoimesti kaikenlaiseen kirjallisuuteen, mutta yhteydenotto ja kirjan esittely sen yhteydessä ovat tärkeimpiä seikkoja sen kannalta, herääkö mielenkiinto teosta kohtaan. Jos kirja vaikuttaa kiinnostavalta, arvioimme, onko kirja ajankohtainen ja mahdollinen myydä. Päätökseen vaikuttavat siis suuresti sekä itse yhteydenotto, että kirjan sisältö.

Kuinka paljon kaupassanne on kirjoja tuntemattomilta kirjailijoilta, esimerkiksi omakustanteen tai ensimmäisen kirjansa julkaisseilta?

Tuntemattomien kirjailijoiden kirjoja on valikoimassamme melko vähän, mutta muutamia löytyy kyllä. Esimerkiksi BoD-kirjailijoiden Tomi Töllin, Matti Tainan, Kaarina de Wolffin sekä Pentti Hokkasen kirjat ovat kauppamme hyllyssä ja niitä on myytykin joitakin kappaleita.

Maininnan arvoinen on myös ruotsalaisen dekkarikirjailija Emelie Scheppin ensiromaani ”Ikuistesti merkitty”. Kirja on alun perin julkaistu Ruotsissa omakustanteena ja menestyksestä kertoo se, että kirjaa on nyt käännetty lähes 30:lle kielelle, myös suomeksi. Kirjailija on melko tuntematon, mutta hänen teoksensa on myynyt hyvin. Kirjailija kävi talvella myös kaupassamme vierailulla.

BoD-kirjailija Kaarina de Wolffin teos Rakkahin sisko Nide-kaupan hyllyssä.

Toivoisimme toki, että voisimme palvella kaikkia ja kannustamme ehdottomasti kirjoittamiseen ja omakustantamiseen, mutta kaikkeen ei valitettavasti voi tarttua eikä kaikkea voi myydä. Myös isojen kustantamoiden kirjoja jää huomiotta, eli oma aktiivisuus esimerkiksi markkinoinnissa on kaiken a ja o.

Mikä herättää mielenkiintonne teosta kohtaan?

Tärkeintä teoksessa on sisällön ohella ammattimainen ulkonäkö, tämä on meille erittäin tärkeä pointti. Suosimme laadukasta kirjallisuutta ja ammattimaisuus vaikuttaa siihen suurelta osin.

Myös se, onko kirjan sisällöllä yhteyttä esimerkiksi ajankohtaisiin tapahtumiin tai onko se omassa genressään merkittävä teos, vaikuttavat. Taidekirjoissa ajankohtainen näyttely on aina maininnan arvoinen. Positiivista on, jos kirjaa on jo markkinoitu ja siitä on olemassa esimerkiksi lehtijuttuja tai se on saanut huomiota muulla tavalla.

Olisi hyvä, jos kirjailijat miettisivät kirjansa kohdeyleisöä subjektiivisesti: onko teos oikeasti mielenkiintoinen suuremmalle lukijakunnalle? Esimerkiksi oman suvun historia ei välttämättä kiinnosta kaikkia. Tällaisia aiheita käsittelevien kirjojen pitää olla todella hyviä, jotta ne kiinnostavat laajempaakin yleisöä ja niitä on mahdollista ottaa myyntiin.

Miten suosittelette kirjailijaa ottamaan yhteyttä kirjakauppaan?

Alkuun on parasta lähettää meille sähköpostitse tietoa kirjasta, esimerkiksi kuva kannesta, esittelytiedot, myyntihinta ja takakannen teksti. Tärkeää on tosiaan se, että kirja on ammattimaisesti tehty ja sisältö on laadukas.

Lisäksi on aina hyvä, jos kirjailija on itse tehnyt jo jotain markkinoinnin eteen, ja tästä kannattaa tietenkin myös kertoa sähköpostissa. Esimerkiksi jos on lähettänyt lehdistötiedotteen, kirjasta on julkaistu arvosteluja tai se on voittanut palkinnon, jos on järjestetty näyttelyitä tai muita tapahtumia kirjan ympärille. Kaikki, mikä voi edistää kirjan myyntiä, parantaa mahdollisuuksia sen nostamisesta valikoimaamme.

Esimerkkinä voisimme mainita BoD-kirjailija Tomi Töllin, joka on ollut todella aktiivinen esimerkiksi järjestelmällä itse tapahtumia kirjakaupoissa ja markkinointiaktiviteetteja matkamessuilla, johon hänen teoksensa ”Havaintoja Afrikasta” sopii.

Otamme toki vastaan yhteydenottoja kaikin tavoin, mutta mielellään sähköpostitse ja mahdollisimman paljon tietoa teoksesta ja markkinoinnista. Jos tulee henkilökohtaisesti paikalle kauppaan, pitäisi olla valmis jättämään yhden kappaleen paikalle.

Suomessa on tällä hetkellä omakustanteita kirjakauppojen hyllyissä hyvin vähän, USA:ssa on kuitenkin jo avattu kirjakauppoja vain omakustannekirjoille. Uskotteko tällä olevan potentiaalia tulevaisuudessa myös Suomessa?

Ensireaktio on, että konsepti kuulostaa vaikealta, ainakin ihan perinteisen kivijalkakaupan muodossa. Riippuu tietenkin paljon siitä, kuka kauppaa pyörittää ja millä kriteereillä teokset valitaan.

Mutta toisaalta, onhan olemassa monia pop up -kauppoja muille tuotteille, joten miksei omakustannekirjoille? Tämän voisi mahdollistaa esimerkiksi omakustannekirjailijoiden liittoumalla.

Kirjakauppa Nide sijaitsee Helsingin keskustassa osoitteessa Fredrikinkatu 35.

Aukioloajat ja lisätietoja kaupasta löydät täältä.

Perusteellinen esittely kirjakauppiaiden ja Nide-kirjakaupan taustasta löytyy kaupan omilta kotisivuilta.

  1. helli karimus at 06.06.2019, 13:17 :

    hyvää titoa täytyypä harkita

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>