Vinkkejä kotisivujen tekemiseen, osa 1

Vinkkejä kotisivujen tekemiseen, osa 1

Oma kirjailijakotisivu on tärkeä työkalu kirjan markkinoinnissa. Jotta näkyvyytesi verkossa auttaa sinua saavuttamaan tavoitteesi, tarjoamme sinulle muutamia hyödyllisiä vinkkejä.

Markkinointi, Yleinen | Vera Wunderlich

1. Perustiedot

Mitä selkeämpi ja yksinkertaisempi kotisivujen muotoilu on, sitä varmemmin sivulla kävijä myös kiinnostuu sen sisällöstä. Johda lukija tärkeimpien tietojen pariin. Jos haluat rakentaa vankan lukijakunnan, voit esimerkiksi lisätä ilmoittautumislomakkeeseen keskeiselle paikalle mahdollisuuden liittyä sähköpostituslistalle. Vai haluatko kenties myydä kirjaa oman nettikauppasi kautta? Siinä tapauksessa sinun tulisi paikantaa tieto tästä mahdollisuudesta näkyvälle paikalle – esimerkiksi ostoskorin muodossa. Nyrkkisääntö kotisivujen toteutuksessa on, että kaikki tärkeä tieto on löydettävissä mahdollisimman vähillä klikkauksilla. Lauseiden ja tekstien tulisi olla lyhyitä ja informatiivisia.

On olemassa erilaisia sisällönhallintajärjestelmiä, jotka helpottavat elämääsi huomattavasti ja tarjoavat monia tarpeellisia toimintoja. Osa järjestelmistä on helppokäyttöisiä, toiset vaativat pidemmän opettelujakson. Jotta sinä kirjailijana voit keskittyä olennaiseen, eli kirjoittamiseen, esittelemme sinulle Jimdon. Jimdo on helppokäyttöinen kotisivupalvelu, jonka avulla rakennat itsellesi oman kotisivun kädenkäänteessä.

Käyntikorttisi verkossa: Kotisivu on keskeinen markkinointityökalu jokaiselle kirjailijalle. Jimdon ja BoD:n mallien avulla kotisivun rakentaminen on todella helppoa!

Ennen kuin aloitat kotisivujen valmistuksen, sinun tulisi määritellä tavoitteesi. Mieti, mitä haluat esitellä ja mikä on sivujesi keskeinen funktio, esimerkiksi kirjan myynti. Kotisivujen muotoilu ja elementtien asettelu riippuu täysin tavoitteestasi, mutta alla olevat vinkit ovat tärkeitä kaikkien kotisivujen peruselementtejä.

Ei muuta kuin kotisivusi kimppuun! Jimdon kotisivupalvelussa voit valita erilaisia muotoiluelementtjeä, fontteja, värejä jne. Mahdollisuutesi ovat rajattomat!

2. Sisältö

Aloitussivu

Esittele itsesi ja kirjasi lyhyesti aloitussivulla, mielellään ammattimaisen kuvan kanssa. Kerro lukijoille, mihin kirjallisuuden luokkaan teoksesi kuuluu, jotta he saavat heti tiedon siitä, mistä kotisivuillasi on kyse. Lisää myös lyhyt info kirjan sisällöstä, esimerkiksi lyhyitä sitaatteja jotka vievät lukijan alasivuille.

Kirjailijan esittely

Kirjoita esittely itsestäsi – ole luova, yllätyksellinen, tai kerro tarina. Käytä ammattimaista ja laadukasta valokuvaa itsestäsi. Jos sinulla ei tällaista ole, jätä kuva mieluummin kokonaan pois huonolaatuisen kuvan käyttämisen sijaan. Lue lisää valokuvasta kohdassa ”3. Muotoilu”.

Kirjasi

Esittele ne kirjat, jotka olet julkaissut tähän mennessä ja linkitä alasivuille, joilla on lisätietoa teoksista. Jos myyt kirjoja kotisivusi kautta, voit lisätä tiedon tähän. Lisää suuri kansikuva, kirjan nimi sekä lyhyt, mielenkiintoinen esittely. Älä unohda kirjan luettelointitietoja! Monelle lukijalle on tärkeää tietää, onko kyseessä kova- vai pehmeäkantinen kirja, kuinka monta sivua teos sisältää ja mitä se maksaa. Jos myyt kirjaa kotisivusi kautta on myös hyvä lisätä lukunäyte kirjasta sekä muutamia arvosteluja, jos sellaisia on jo olemassa.

Lehdistö

Lehdistösivulle voit lisätä kuvia ja tietoja sekä sinusta että kirjastasi, joita esimerkiksi toimittajat voivat vapaasti käyttää.

Yhteystiedot

Lukijoille tulee antaa mahdollisuus ottaa sinuun yhteyttä. Jimdo-sivulla voit valmistaa yhteystietolomakkeen helposti muutamalla klikkauksella.

Yleistietoa

Suurimmassa osassa kotisivumalleista on ylhäällä näkyvän päävalikon lisäksi pienempi valikko sivun alalaidassa. Tänne voit esimerkiksi lisätä linkkejä sosiaalisen median profiileihin, sähköposti- tai uutiskirjelistan ilmoittautumislomakkeen, yhteystietolomakkeen jne.

Bild

Värien voima

Kehitä kirjasi aiheeseen sopiva värimaailma. Hyvä työkalu on esimerkiksi Adobe Color. Älä sekoita kilpailevia värejä (esimerkiksi kahta erittäin loistavaa väriä). Punainen sinisellä taustalla välkkyy – se ei siis ole hyvä yhdistelmä. Käytä toisiaan täydentäviä värejä, joista yksi on ”likainen” ja toinen ”raikas”. Kaiken muut voit tehdä mustavalkoisena. Jos olet epävarma värien käytöstä ja siitä, mitkä värit sopivat toisiinsa, voit valita yhden perusvärin ja käyttää toisen värin sijaan kontrasteja.

3. Muotoilu

Suunniteltu ja hieno muotoilu eivät ole vain ilo silmälle, vaan se takaa myös, että kävijät pysyvät sivustollasi. Se herättää kiinnostusta ja luottamusta sinua ja kirjojasi kohtaan.

Teksti ja typografia

Lukuystävällisyys on tärkein aspekti kotisivujen valmistuksessa. Käytä selkeitä ja yksinkertaisia fontteja – keskity päätteettömiin kirjasimiin äläkä käytä ns. display-fontteja. Älä koskaan käytä useampaa kuin kahta fonttia! Jos käytät kahta erilaista, valitse yksi päätteetön ja yksi päätteellinen fontti: päätteetön esimerkiksi otsikoille, päätteellinen leipätekstille. Jimdolla voit valita suuresta määrästä Google-fontteja jotka on valmiiksi asennettu muotoiluohjelmaan ja vapaasti valittavissa.

Valitse mieluummin hieman liian suuri fontti, sillä monet lukijat käyttävän sivusi lukemiseen älypuhelinta. Sopiva riviväli on myös tärkeä, mieluusti 140 % tai 150 %.

Ota myös huomioon elementtien välinen kontrasti. Suuren otsikon tulee todella olla suuri ja lihavoidun teksti selkeästi lihavoitu. Vahvat kontrastit tekevät sivustasi mielenkiintoisen ja tarjoavat selkeän yleiskuvan.

Käytä otsikoita H1-H3 sivustosi järjestämiseen – alasivuilla on hyvä käyttää vain otsikkoa H1 selkeyden ylläpitämiseen.

Kuvat

Kuvien tarkoitus on herättää tunteita. Siksi niiden tulisi olla korkealaatuisia – jätä mieluummin kuvat kokonaan pois kuin että käyttäisit huonolaatuisia kuvia. Suurin virhe kotisivujen toteutuksessa on käyttää huonolaatuisia kuvia, jotka eivät herätä minkäännäköisiä tunteita lukijassa ja pahimmassa tapauksessa välittävät epäammattimaisen kuvan sinusta. Muista, että kotisivun tulee peilata teoksiasi! Käytä ammattivalokuvaajaa kirjailija- ja tuotekuviin, se kannattaa.

Jos käytät kuvia yleisistä tietokannoista, tarkista, että sinulla on lupa käyttää kuvia tarkoitukseesi. Käytä yleisiä kuvia säästäen: Kuvat juuri sinun teoksistasi ja kuvat, jotka kuvaavat niiden aihetta toimivat parhaiten.