ETSKU
Uutuus

ETSKU

Lukumäärä

Nina Ågren, Tanja Manner-Raappana

Oppiminen & kielet

Pehmeäkantinen

68 sivua

ISBN-13: 9789528062783

Kustantaja: Books on Demand

Julkaistu: 04.07.2022

Kieli: suomi

Värillinen sisältö: Ei

Arvostelu::
0%
39,90 €

sis. alv. / Toimituskulut

Heti saatavilla

Julkaise oma kirjasi!

Julkaise oma kirjasi BoD:n kautta painettuna kirjana ja e-kirjana.

Lue lisää
Mikä Etsku on?

Etsku on esioppilaan matematiikan materiaali lukumäärien oppimiseen.

Tämä Etsku-kirja on opettajan materiaali, jota saa monistaa omaan opetuskäyttöön.

Etskussa lapsi värittää ja rakentaa kahden värisillä palikoilla kirjan päälle. Lapsi harjoittelee numeroiden muotoja, lukumääriä ja sarjoittamista.

Loppuosassa Etskua lapsi voi tutustua kymmeniin ja ykkösiin itse rakentamalla. Tätä esiopetuksen matematiikan joustavaa oppikirjaa voi käyttää opetuksen eriyttämiseen.

Kirjan tekijät ovat tehneet myös Opetushallituksen julkaiseman Matsku-oppikirjasarjan, jonka matskupedagogiikka jatkuu Etskussa. Tekijät on palkittu matematiikan opetuksen kehittämisestä.

Miten Etskulla oppii?

Etsku lukumäärä -kirjassa lapsi harjoittelee kymmenjärjestelmää rakentamalla ja oppii ymmärtämään lukumääriä. Lukumäärien ja kymmenjärjestelmän ymmärtäminen ovat pohjana matematiikan ajattelulle ja myöhemmälle laskemiselle. Kirja sisältää helposti toteutettavia ideoita matematiikan esiopetukseen. Oppimiseen lapsi tarvitsee vain palikoita, uteliaisuutta ja kokeilun halua.

Ohjeita kirjan käyttäjälle

Numeroanimaatiot löytyvät Youtubesta hakusanalla Numerot 0-9 | Etsku animaatiot
tai osoitteesta https://www.youtube.com/playlist?list=PLHgHeTMIYeXNcWeQinkrbLTHmg5H77zho

Kirjan alussa ja lopussa on värityskuvat, joiden avulla tutustutaan Etskun hahmoihin Ykköselän Ylermiin, Kymppilän Kaukoon ja Satalan Sanelmaan sekä väritetään hahmot Ylermi keltaisella, Kauko vihreällä ja Sanelma sinisellä värillä.

Kirja jakautuu kahteen osaan. Alkuosassa lapsi harjoittelee 0 - 9 lukumääriä rakentamalla yhdistelmiä kahden värin palikoilla ja sarjoittamalla lukumäärää. Yhdistelmä on kokonaisuus, josta löytyvät osat voidaan myöhemmin laskea yhteen tai toinen osa vähentää kokonaisuudesta. Yhdistelmien osaaminen sujuvoittaa myöhemmin laskemista niin pienillä luvuilla kuin kymmenylityksessäkin.

Toisessa osassa lapsi harjoittelee kymmenjärjestelmän rakentumista kymmenissä ja ykkösissä sekä yhdistellen niitä 0 - 9 lukualueella. Tarkoituksena on, että lapsi ei laske tässä palikoita yksitellen vaan rakentaa kymmenet valmiista kymmenen palikan torneista ja laskee, kuinka monta kymmentä on.

Työkirjan lopussa on vaaka-alusta ja palikka-alusta, jotka voi halutessaan laminoida helpommin käytettäviksi. Niiden päälle lapsi rakentaa palikoista tehtävien mukaisesti.
Nina Ågren

Nina Ågren

Nina Ågren on pitkän linjan alkuopettaja. Nina on opettanut 1.- ja 2.- luokkalaisia parikymmentä vuotta, josta puolet joustavassa alkuopetuksessa.

- Matikan oppiminen on mukavaa! Innostun tosi helposti asioista ja uuden keksimisestä. On niin monia tapoja tehdä sama asia. Opin parhaiten itse tekemällä ja toisilta mallia katsomalla.

Nina on suorittanut mm. Lumatikka -, Joma- ja Eriyttäminen ja arviointi matematiikassa - opintoja työn ohessa parin viime vuoden aikana. Lisäksi hän on mukana Augmented Assessment- projektissa, jossa tehdään animaatioita mm. matematiikasta.

Vuodesta 2019 alkaen Nina tunnetaan myös nimellä Sataope. Sataope tuottaa kaikenlaista matematiikkaan liittyvää mm. videoita, blogikirjoituksia ja somettaa säännöllisen epäsäännöllisesti.

- Nolla on tosi tärkeä ja siitä pitää aloittaa! Ilman nollaa ei voi oppia ja ymmärtää kymmenjärjestelmää. Siitä kertoo myös nimimerkkini Sataope.

Matematiikan tehtävien ryhmittely eri tasoihin kymmenjärjestelmän avulla on tullutkin luontevaksi ajattelutavaksi toiselle Matsku-kirjan tekijöistä.

Tanja Manner-Raappana

Tanja Manner-Raappana

Tanja Manner-Raappana on esi- ja alkuopetukseen erikoistunut luokanopettaja. Hän on opettanut noin 15 vuotta ja tehnyt Nina Ågrenin kanssa alkuopetukseen Matsku-kirjasarjan käytännön opetustyön tarpeista. Musiikista, matematiikasta ja tietotekniikasta kiinnostunut Tanja on huomannut, miten paljon arjessa matemaattisesta ymmärtämisestä on hyötyä.

- Näen asioita kokonaisuudesta osiin. Etsin loogisia toistuvuuksia. Ehkä siksi matematiikan looginen päättely ja ohjelmoinnillinen ajattelu luonnistuvat minulta parhaiten. Toivoisin, että lapsi oppisi ensin matematiikan yksiköt ja lukumäärät hyvin ennen kuin hän lähtee niillä operoimaan ja laskemaan.

Tanja on luokanopettajana ollessaan huomannut, miten tärkeää on oppilaiden kanssa löytää matematiikkaan oppimisvälineiden avulla yhteinen kieli, jotta molemmat ymmärtävät, mistä matematiikassa puhutaan ja miksi tehdään.

Kirjasta ei ole ilmestynyt lehdistöarvosteluja.

Kirjoita oma arvostelu
Kirjaudu sisään täällä kirjoittaaksesi arvostelun.
Search engine powered by ElasticSuite