Verkostoilla menestykseen

Verkostoilla menestykseen

Ammattimainen verkostoituminen on tärkeää jokaiselle omakustannekirjailijalle teoksen tehokkaan markkinoinnin kannalta. Lue, miten voit luoda kontakteja ja missä se onnistuu parhaiten.

Markkinointi, Ohjeita, Omakustanteet | Vera Wunderlich

Kirjailijan työ on usein yksinäistä ja omalle motivaatiolle on tärkeää jakaa kirjoitusprojektin vaiheet, menestykset ja vastoinkäymiset muiden kanssa. Myös kirjan valmistuttua kontaktien luominen on tärkeää – ellei jopa välttämätöntä – sillä et voi jäädä työhuoneeseesi odottelemaan, että lukijat löytävät kirjasi. Sinun on itse löydettävä kohderyhmäsi ja verkostoituminen on siihen mitä oivallisin mahdollisuus.

Keskustelun avaaminen tapahtumissa tai tilanteissa, joissa muut osallistujat ovat tuntemattomia, ei kuitenkaan ole jokaiselle helppoa. Miten löytää sopivat tapahtumat ja kuinka niissä voi parhaiten tutustua uusiin henkilöihin? Annamme sinulle vinkkejä ja inspiraation lähteitä siihen, missä ja miten voit verkostoitua.

Mitä verkostoituminen tarkoittaa?

Ammattimaisen verkostoitumisen perimmäinen tarkoitus on luoda ja ylläpitää ihmissuhteita henkilöiden kanssa, jotka jakavat kanssasi samat mielenkiinnon kohteet ja yhteisen ammattimaisen taustan. Verkostoituessa ihmisillä on aina tietty tavoite, joka liittyy usein oman ammatin tai liiketoiminnan edistämiseen suorien kontaktien tai suositusten kautta. Tapahtuipa verkostoituminen verkossa tai henkilökohtaisesti, se ei ole suora mainos- tai myyntitapahtuma sinulle tai tuotteellesi, tässä tapauksessa kirjalle, vaan prosessi on ennemminkin epäsuora ja yhteys luodaan keskustelemalla yleisesti molempia kiinnostavista aiheista.

Omakustannekirjailijalle verkostoituminen on erityisen tärkeää, sillä kirjasi ei markkinoi itseään – ja yksi monista tavoista saada kirjastasi tietoa lukijoille on siitä puhuminen. Verkostoituminen ja samanhenkisten ihmisten kanssa keskustelu antaa sinulle hyvän pohjan tiedon levittämiseen kirjastasi. Kun keskustelet kirjailijoiden ja kirjasi aiheista kiinnostuneiden lukijoiden tai ammattilaisten kanssa, saavutat oman kohderyhmäsi tehokkaasti: lukijat suosittelevat kirjaasi ystävilleen, omakustannekirjailijoiden kanssa voit vaihtaa kokemuksia ja vinkkejä ja kirjan aiheesta kiinnostuneet toimittajat, bloggaajat sekä muut vaikuttajat voivat kirjoittaa kirjastasi artikkelin tai arvostelun. Jos kirjoitat tietokirjoja ammattisi puolesta, voi verkostoituminen parhaassa tapauksessa johtaa suosituksiin ammattisi puolesta. Tärkeää on pitää mielessä, että myös muut voivat hyötyä sinun osaamisestasi ja ammattitaidostasi: verkostoitumisessa on kyse vuorovaikutuksesta, mielenkiintoisista keskusteluista sekä näistä syntyvästä motivaatiosta jatkaa sekä kontaktien luomista että oman työn edistämistä.

Kannattaa miettiä ns. hissipuhe omalle kirjalle eli miten kerrot lyhyesti ja ytimekkäästi parilla kolmella lauseella kirjastasi. 

Tehokkaan verkostoitumisen perusteet

Monelle verkostoituminen aiheuttaa jännitystä, varsinkin kun uusiin ihmisiin tutustumiseen liitetään myös oman teoksen ja itsensä markkinointi. Ajatus siitä, että pitäisi aloittaa keskustelu tuntemattoman kanssa ammatillisista aiheista ja yrittää ujuttaa oma kirja keskusteluun voi olla monelle niin ahdistava, että tilaisuuksiin jätetään mieluummin menemättä ja suositaan kirjan markkinointia muiden kanavien kautta. Mutta kuten monien muiden asioiden kohdalla, jotka eivät ole itselle tuttuja tai täysin oman mukavuusalueen ulkopuolella, voi myös verkostoitumista harjoitella. Parhaassa tapauksessa huomaat, että keskustelut tuovat mukanaan enemmän inspiraatiota ja uusia merkityksellisiä ihmissuhteita kuin olisit voinut kuvitellakaan.

Helpoiten tutustut uusiin ihmisiin osallistumalla järjestettyihin tapahtumiin, jotka liittyvät esimerkiksi kirjallisuuteen, kirjoittamiseen tai kirjasi aiheeseen. Erilaiset kirjamessut, julkaisutilaisuudet, kirjakauppa- ja kirjastotapahtumat, kirjailijoiden tapaamiset ja aiheen mukaan valikoidut tapahtumat ovat omakustannekirjailijoille loistavia tilaisuuksia uusien yhteyksien luomiseen. Voit esimerkiksi aloittaa pienemmistä, paikallisista tapahtumista – joissa mahdollisesti myös tapaat tuttuja naamoja etkä ole paikalla ihan yksin – ja jatkaa ajan myötä suurempiin tapahtumiin saadaksesi yhteyden myös oman kaupungin ulkopuolelle.

Riippumatta siitä, mihin tapahtumiin osallistut, on hyvä pitää mielessä, että jokainen keskustelukumppani on mahdollinen uusi lukija tai suosittelija kirjallesi. Verkostoituminen pohjautuu pitkälti ystävälliseen, asialliseen ja ammattimaiseen vuorovaikutukseen. Osoita mielenkiintoa keskustelukumppaniasi kohtaan, kysy relevantteja kysymyksiä ja ole oma itsesi. Ajattele verkostoitumista ammattimaisen hyödyn kannalta, mutta älä unohda sen henkilökohtaista puolta: on aina ilo tutustua uusiin ihmisiin!

Aloita pienestä: paikalliset tapahtumat

Paikallisten suhteiden luomiseen suosittelemme vierailemaan paikallisessa kirjakaupassa ja kirjastossa säännöllisesti. Tutustu työntekijöihin ja kerro heille teoksestasi: kirjasi voi hyvinkin päätyä hyllyyn ja työntekijöiden suosituslistalle, kun lukija etsii juuri sinun kirjasi aiheeseen liittyvää kirjaa. Avoimet luku- ja julkaisutilaisuudet kuhisevat tapaamisen arvoisia henkilöitä, joiden kanssa keskustelun avaus sujuu varmasti kuin itsestään: kun kyseessä on esimerkiksi tiettyyn teokseen keskittyvä tilaisuus, on keskustelun aihe selkeä ja jutustelu johtaa helposti myös muihin yleisesti kirjallisuuteen liittyviin aiheisiin, kuten esimerkiksi sinun kirjaasi ja omaan kirjailijanuraasi. Voit myös ehdottaa omaa kirjaasi luettavaksi lukupiirissä. Melkein jokaisessa pienessäkin kaupungissa on kirjoitus- ja lukupiirejä, joihin liittyminen kannattaa. Käy tapaamisissa ja tutustu osallistujiin – sinut muistetaan varmasti seuraavalla kerralla. Voit saada kirjastoista ja tapaamisista tietoa muista mielenkiintoisista tilaisuuksista, joissa voit luoda taas uusia suhteita. Ehkä myös paikallinen toimittaja, jonka haluaisit kirjoittavan kirjastasi arvostelun, on paikalla joissain näistä tapahtumista ja voit aloittaa keskustelun.

Jos vieraiden kanssa keskustelu on täysin mukavuusalueesi ulkopuolella, voit harjoitella esimerkiksi tapahtumissa, jotka eivät millään lailla liity kirjaasi tai kirjallisuuteen – vaikka ystävän juhlissa. Huomaat, kuinka helppoa on jossain vaiheessa keskustelua yhdistää oma teoksesi aiheeseen. Reaktiot ovat varmasti positiivisia, kun vastapuoli kuulee, että olet julkaissut kirjan!

Laajenna oman alueesi ulkopuolelle

Kun osallistut suurempiin tapahtumiin, suosittelemme katsomaan etukäteen, kuka on tulossa paikalle. Jos osallistujalista on yleisesti nähtävissä, voit miettiä jo etukäteen, keneen haluat tutustua ja suunnitella jopa keskustelunavauksia henkilön osaamisen ja ammattitaustan avulla. Spontaanit keskustelut ovat kuitenkin usein tapahtumien suola ja siksi niihin kannattaa mennä avoimin mielin ilman minuutintarkkaa toimintasuunnitelmaa. Tärkeää on myös pitää mielessä, että sinun ei tarvitse miellyttää kaikkia: jos tietty kontakti tuntuu alusta saakka siltä, ettei se välttämättä tule toimimaan, voit huoletta valikoida yhteyksistäsi vain ne, jotka toimivat. Mieti myös, mitä annettavaa sinulla on vastapuolelle: jos huomaat, että keskustelukumppanisi kaipaa apua tai neuvoa omaan ammattiaiheeseesi liittyen, älä epäröi tarjota sitä hänelle. Tämä on myös hyvä tilaisuus varmistaa, että kontakti pysyy yllä myös tilaisuuden jälkeen ja voit lähettää esimerkiksi sähköpostia keskustelun aiheeseen liittyen.

Monet toimittajat ja bloggaajat ovat itsekin kirjailijoita, joten tutustu heidän kirjallisiin tuotoksiinsa työn ja blogin ulkopuolella. Selvitä, mihin tapahtumiin he osallistuvat – tai joissa he itse ovat kirjailijoina esiintymässä – ja mene paikalle. Myös median edustajat, jotka eivät ole kirjailijoita, osallistuvat lukuisiin tapahtumiin ja etsivät aina mielenkiintoisia aiheita artikkeleihin ja arvosteluihin. Tutustu heihin tapahtumissa ja kerro mahdollisuuksien mukaan kirjastasi.

Tee suunnitelma, miten aiot saavuttaa tavoitteesi. 

Aseta tavoitteita

Voit asettaa itsellesi erilaisia verkostoitumisen tavoitteita riippuen tilaisuudesta: keskustelujen määrä, tietyn henkilön mielenkiinnon herättäminen, vaihdettavien käyntikorttien tai uusien LinkedIn-kontaktien määrä. Älä kuitenkaan aseta tavoitteita liian korkealle, ettei koko tilaisuus kulu siihen, että jännität seuraavaa kohtaamista. Listaa tavoitteesi ennen tapahtumaa, mutta yritä osallistua ilman tunnetta suorituspaineesta, sillä keskustelu sujuu varmuudella rennommin, kun keskityt hetkeen. Voit käydä tavoitelistasi läpi tapaamisen jälkeen ja merkitä itsellesi muistiin seuraavia tapahtumia varten sekä menestykset että sellaiset seikat, joissa on vielä parantamisen varaa.

Älä mainosta

Kuten jo aiemmin mainittu, on verkostoitumisessa kyse epäsuorasta mainostamisesta. Sinun tavoitteesi on tutustua mahdollisimman moniin ihmisiin, jotka loppujen lopuksi joko lukevat kirjasi itse tai suosittelevat sitä muille suoraan tai esimerkiksi arvostelun kautta. Tarkoitus ei kuitenkaan ole avata keskustelua pitämällä myyntipuhetta vastapuolelle – ethän itsekään mieluusti pidä yllä keskustelua, jossa toinen osapuoli keskittyy ainoastaan oman tuotteensa tai palvelunsa ylistämiseen. Voit yrittää jossain vaiheessa ohjata keskustelua sellaiseen suuntaan, jossa myös kirjasi on luontevaa mainita. Usein tämä tulee luonnollisesti esiin jo ihan keskustelun alussa, sillä keskustelu aloitetaan mitä luultavimmin selvittämällä vastapuolen ammatti – jolloin tietenkin vastaat olevasi kirjailija. Kerro julkaisuistasi, niiden sisällöstä ja aiheesta, mutta älä harjoita suoramyyntiä. Jos kirjasi herättää mielenkiintoa, voit kertoa tarkemmin esimerkiksi myyntipaikoista tai, jos kyseessä on median edustaja, maksuttomista arvostelukappaleista.

Mitä ottaa mukaan?

Varaudu aina siihen, että keskustelukumppanisi kiinnostuu sinusta ja kirjastasi. Se on jopa erittäin todennäköistä ja vielä pysyvämmän vaikutuksen tekee se, jos sinulla on esittää jotain konkreettista. Ota siis tapahtumiin ja tilaisuuksiin mukaan kappale painettua kirjaasi, jonka voi näyttää siinä tapauksessa, että se on keskustelun myötä herättänyt mielenkiintoa. Käyntikortti yhteystietoinesi, sisältäen myös kotisivujesi osoitteen ja sosiaalisen median profiilisi, on tapahtumissa itsestäänselvyys. Saamiesi käyntikorttien avulla muistat keskustelukumppaneiden nimet varmasti ja antamalla omasi muistutat myös vastapuolta itsestäsi vielä tapahtuman jälkeen. Lisäksi voit toki ottaa mukaan myös pientä mainosmateriaalia (esimerkiksi kirjanmerkkejä), mutta näiden jakamista suosittelemme vain siinä tapauksessa, että joku on todella kiinnostunut kirjastasi. Mainoksien jakaminen sopii toki oivallisesti siinä tapauksessa, jos osallistut tapahtumaan esittelijänä, kuten esimerkiksi kirjamessuilla omalla osastollasi.

Kontaktien ylläpitäminen

Kun olet käynyt tapahtumissa ja tutustunut uusiin ihmisiin, on seuraava tehtävä pysyä heidän mielessään. Ehkä olet jo tehnyt lähtemättömän vaikutuksen henkilökohtaisesti ja pysyvä yhteys on luotu – mutta yleisesti pieni muistutus keskustelusta kannattaa. Ehkä keskustelunne aikana on tullut esiin aihe, johon liittyen sinulla on linkki mielenkiintoiseen artikkeliin tai olet luvannut luoda kontaktin kolmanteen. Nämä ovat luonnollisia tapoja ottaa seuraava askel. Suosittelemme myös aina lisäämään tapaamasi henkilöt verkostoosi sosiaalisessa mediassa, esimerkiksi LinkedIn- tai Xing-palveluissa, jotka ovat nimenomaan ammattimaiseen verkostointiin tarkoitettuja kanavia. Luo kontakti, jaa mielenkiintoisia artikkeleita, tykkää muista julkaisuista ja ole läsnä. Myös Twitter sopii tähän tarkoitukseen hyvin. Pienetkin teot, kuten tykkäykset, voivat luoda pohjan laajemmalle ja pidempiaikaiselle yhteistyölle!

Sosiaalinen media on kätevä tapa ylläpitää kontakteja. 

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>