Näkyvyyttä indie-kilpailujen kautta

Näkyvyyttä indie-kilpailujen kautta

Sijoitukset kansainvälisissä omakustannekilpailuissa ovat tuoneet Raita Jauhiaisen scifi-kirjasarjalle näkyvyyttä ja lukijoita.

Kirjailijat, Markkinointi | Saara Golombek

Amerikkalaisen Self Publishing Review -omakustannekilpailun voitto marraskuussa 2014 sekä sijoittuminen kolmanneksi The First Book Readers’ Favorite-kirjailijasivuston International Book Awards -kilpailussa scifi-kirja Allianssi. 125: Hirundalla ovat saaneet Raita Jauhiaisen ymmärtämään, että omakustannekirjailija on kirjoittamisen ammattilainen siinä missä perinteisenkin kustantamon kasvatti. Markkinointitaitojen puute kuitenkin aiheutti päänvaivaa – niinpä Raita otti selvää kirjamarkkinoinnin saloista.

Kirjasi ovat saaneet huomiota kansainvälisissä omakustannekilpailuissa saamiesi sijoitusten avulla. Miten muuten olet huolehtinut siitä, että lukijat löytävät kirjasi?

Läsnäolo verkossa on ehdotonta. Allianssi.125-kirjasarjallani on nettisivut sekä omat Facebook-sivut. Näin lukijani pysyvät ajan tasalla tekemisistäni ja saavat ensimmäisenä tiedon esimerkiksi mahdollisista alekampanjoista. Facebookissa on myös helppo jakaa kirja-arvioita ja tätä kautta lisätä teoksen houkuttelevuutta.

Twitterissäkin on paljon kirjallisuudesta ja lukemisesta pitäviä ihmisiä. Avainhenkilöiden seuraaminen siellä voi antaa ajatuksia oman kirjan markkinointiin. Myös keskusteluun haastaminen kiinnostavalla avauksella voi poikia näkyvyyttä. Nyrkkisääntöni on, että sosiaalisessa mediassa tulee olla aktiivinen ja nopea reagoimaan.

Mitä omakustannekirjailijan kannattaa ottaa huomioon some-markkinoinnissa?

Kannattaa muistaa, ettei sosiaalinen media ole lähtökohtaisesti markkinointia vaan brändin rakentamista varten. Brändi voi olla joko henkilöbrändi, eli kirjailija itse, tai kirjasarjan tapauksessa kirjasarjan brändi. Some-aktiivisuuden tarkoituksena on saada näkyvyyttä ja sitä kautta tunnettuutta, ei patistaa seuraajiaan tekemään ostopäätöksiä. On huomattavasti fiksumpaa jakaa teoksestasi julkaistuja kirja-arviota taikka kirjoittaa päivityksiä siitä, missä vaiheessa kirjoitusurakkasi on menossa. Myynnissä ja markkinoinnissa perinteisemmät lähestymistavat toimivat siis sosiaalista mediaa paremmin. Jos budjetissa riittää rahaa lehtimainokseen, mainosta!

Älä kuitenkaan tuhlaa rahojasi turhuuksiin vaan pyri selvittämään erilaisten tarjousten taustoja. Esimerkiksi Twitterissä toimivat kirjatwiittauspalvelut ovat mielestäni täysin hyödyttömiä kirjojesi myynnin kannalta.

Millaisia vinkkejä antaisit kansainvälisestä menestyksestä haaveileville?

Itse olen osallistunut aiemmin mainittuihin kansainvälisiin omakustannekilpailuihin. Varsinainen kansainvälinen läpimurto on kuitenkin vielä kovan työn takana. Julkaisen kirjani suomeksi ja englanniksi ja olen valinnut kohdemarkkinoikseni Yhdysvallat, sillä jos siellä saa tunnustusta, se merkitsee automaattisesti kiinnostuksen heräämistä myös Suomessa.

Lähestyn viikoittain yhdysvaltalaisia kirjallisuusagentteja sekä kirjallisuusblogeja. Ensimmäiseksi lähetän hyvin räätälöidyn sähköpostiviestin. Mikäli mielenkiinto herää, lähetän kirjani. On huomattavaa, että kirjallisuusagentit sekä monet kirjablogit ottavat mielellään vastaan kirjan sähköisen version joko PDF-tiedostona, Kobo- tai Kindle-kirjana. Tämä on suomalaiselle kirjailijalle helpotus, kun painavaa paperia ei tarvitse postittaa maailmalle. Tutustu blogeihin kaikessa rauhassa. Nekin ovat usein genre-kohtaisia. Tutustu myös blogin pitäjän yhteydenotto-ohjeisiin kohdassa ”Review Policy”, joka löytyy useimmista, kirja-arvioita julkaisevista kirjablogeista. Voit myös harkita Kirkus-arviota, jos markkinointibudjettisi sen sallii.

BoD:n kautta teokseni päätyvät myös automaattisesti muutamille suosituille kirjallisuussivustoille, kuten GoodReads-sivustolle. Tästä huolimatta Amazon on yhä tärkein myyntikanava kansainvälisessä myynnissä. Omakustanne eli indie-kirjan tulee ehdottomasti olla tarjolla e-kirjan muodossa. Älä kuitenkaan hinnoittele e-kirjaasi liian kalliiksi! Suomessa on totuttu maksamaan e-kirjoista yli 20 euroa, maailmalla tilanne on toinen. Siksi e-kirjasi tulisi maksaa alle 10 dollaria. Pidä huoli myös siitä, että Amazonin kirjailijaprofiilisi on kunnossa. Lisää profiiliisi kaikki saamasi kirja-arviot ja lisää linkit kotisivuillesi, mikäli sinulla sellaiset on.

Bild

Raita Jauhiainen

Raita Jauhiainen on jyväskyläläinen scifi-kirjailija, joka on julkaissut BoD:n kautta jo kuusi Allianssi.125 -sarjan teosta. Jauhiainen voitti vuonna 2014 arvostetun Self Publishing Review -omakustannekilpailun ja sijoittui syyskuussa 2015 kolmanneksi amerikkalaisen kirjailijasivuston International Book Awards -kilpailussa. Entinen IT-alan ammattilainen kirjoittaa nyt kokopäiväisesti. Allianssi.125 -sarja on dystopia. Kirjasarja kuvaa kahta erilaista yhteiskuntaa: Terra Unioniaa ja kymmenestä kaupungista koostuvaa maailmavaltiota. Kirjoja julkaistaan aina kaksi kerrallaan ja ne kertovat saman tarinan kahdella ei tavalla. Viimeisimmät kaksi julkaistiin helmikuussa 2015.

Kirjasarjan kotisivut

Kirjasarjan Facebook-sivut

Mitä vinkkejä antaisit kirjailijahaastatteluun valmistautuvalle?

Kirjahaastatteluihin tulisi valmistua huolella ja toimittajilta voi etukäteen pyytää kysymyksiä tai aiheita, mistä he haluavat keskustella. Jotta kiireinen toimittaja puolestaan on hyvin kartalla ennen haastattelun alkamista, voi hänelle lähettää etukäteen lyhyen tiedotteen kirjan kera. Ennen haastattelua on hyödyllistä miettiä kaksi kolme seikkaa, jotka haluaa saada sanotuksi haastattelussa. Sitten vain pitää huolen, että nämä seikat tulevat luonnollisesti sanottua osana keskustelua.

Omakustanteiden määrä kasvaa jatkuvasti. Miten omalla teoksellaan voi erottua lukuisista muista?

Uskon, että tärkeintä on oman äänen löytäminen. Jos kirjailijan tyyli jää mieleen, niin on tehnyt jotain todella oikein! Myös itselleen toimivan genren löytäminen on oleellista. Itse valitsin tyylilajikseni scifin, sillä se tarjoaa herkullisen asetelman pohtia yhteiskunnan kipeitä ja arkoja aiheita. Sen avulla voin käsitellä teemoja ilman, että loukkaan ketään poliittisesti.

Mitä vinkkejä antaisit muille omakustantajille kirjanjulkaisuun ja kirjan markkinointiin?

Tärkeintä on aloittaa kirjastaan puhuminen ja viestiminen jo hyvissä ajoin, ennen kuin kirja on valmis. Etenkin paikallislehdet ja genreen sopivat kirjablogit kannattaisi kontaktoida etunojassa. Tämä edellyttää tietenkin sitä, että kirjailija on jo tunnistanut valmistumassa olevan kirjansa kohderyhmän. Laadi kirjastasi ja itsestäsi kirjailijana selkeä ja napakka tiedote. Toimittajien ja bloggarien on helpompi tarttua teokseen, josta heillä on jo muistijälki ja jonka ilmestymistä he ovat saattaneet odottaakin.

Mikäli kirjoitat fiktiota, etsi verkosta kirjailijoita, jotka edustavat kanssasi samaa genreä. Tutki miten he ja heidän teoksensa ovat esillä verkossa. Imitointi on sallittua, suora kopiointi ei. Voit myös buffata omaa kirjaasi mainitsemalla samassa genressä kilpailevan kirjan lukijoiden mielenkiinnon herättämiseksi vaikkapa jotenkin näin: ”Mikäli pidit Nälkäpelistä, saatat pitää myös tästä!” Kaiken kaikkiaan toimintaympäristöön tutustuminen ja taustaselvityksen tekeminen vaatii sinulta aikaa. Se on aikaa, jonka todennäköisesti käyttäisit mieluimmin kirjoittamiseen, mutta se on erottamaton ja tärkeä osa indie-kirjailijan arkea.

Usein myös suositellaan, että indie-kirjailijan pitäisi omaa blogia. Mikäli sinulla on aikaa ja intoa bloggailuun, tartu tuumasta toimeen ja hanki näkyvyyttä sitä kautta. Muista myös tehdä kirjasta hankintaehdotus paikalliseen kirjastoosi!