• Paino- ja julkaisupalveluja


    yli 15 vuoden kokemuksella

tietoa BoD:sta

BoD Librin kuljetusauto
1990-luvun lopulla saksalainen kirjatukku Libri kehitti uuden konseptin kustantamosta riippumattomalle julkaisulle.

1997: Riskitön innovaatio kaikille

1990-luvun lopulla saksalainen kirjatukku Libri kehitti uraauurtavan kirjojen julkaisukonseptin. Tavallisista painomenetelmistä poiketen voisi kirjoja painattaa vasta siinä vaiheessa, kun lukija on tehnyt tilauksen – aina yhdestä kappaleesta lähtien. Lähtökohtainen ajatus oli ja on edelleen madaltaa kustantamoiden investointiriskiä huomattavasti hyödyntämällä noihin aikoihin uutta digitaalipainoteknologiaa. Samalla konsepti avasi täysin uuden julkaisuväylän myös yksityisille, kustantamoista riippumattomille kirjailijoille: matalat aloituskustannukset mahdollistivat kirjan julkaisun kaikille – ilman suurta taloudellista riskiä ja täydellä päätösvallalla kirjan sisällöstä. Yrityksen nimi kertoo sen toimintatavasta olennaisimman vielä tänäkin päivänä: Books on Demand.

2000: E-kirjat ja kirjojen myynti

Perustamisesta saakka on yrityksen strategia ollut jatkuva painotuotteiden laadun kehitys ja optimointi, kirjojen toteutustapavalikoiman monipuolistaminen sekä myyntikanavien laajennus. Vuonna 2000 BoD tarjosi ensimmäistä kertaa e-kirjoja Rocket eBook -lukulaitteella, myöhemmin Microsoft Readerilla PDF- ja mobipocket-muodossa. Vuonna 2004 BoD:n tietokannassa oli tallennettuna jo 12 000 painovalmista kirjatiedostoa ja BoD:n julkaisemia kirjoja myytiin 6000 saksankielisessä kirjakaupassa ja n. 1000 verkkokaupassa.

2005: uusia tavoitteita

Vuoteen 2005 saakka BoD toimi Saksassa, Itävallassa ja Sveitsissä. Liiketoiminnan aloitus Tanskan markkinoilla vuonna 2007 ankkuroi kansainvälistymisen pysyväksi osaksi yritysstrategiaa. Seuraavina vuosina seurasivat Suomi, Ranska, Ruotsi ja Norja. Seuraava virstanpylväs saavutettiin vuonna 2010, kun pieneksi käyneet toimisto- ja painotilat vaihtuivat uusiin: tuotantohallin koko kaksinkertaistui ja n. 4000 m² kokoisessa hallissa oli nyt 20 painokonetta mustavalkoisille kirjoille, 10 värillisille. Näillä puitteilla digitaalipainon standardit nostettiin täysin uudelle tasolle. Uuden painoteknologian ja tuotantoprosessien optimoinnin tuloksena BoD pystyi alentamaan painokustannuksia syksyllä 2014. Tämä mahdollisti sen, että kirjailijat pystyivät tarjoamaan kirjojansa kirjakaupoissa matalilla myyntihinnoilla – kirjailijapalkkiosta ja painolaadusta tinkimättä.

BoD myynti ja jakelu
Kirjailija ja kirja: BoD:n historian päätekijät

2016: LAAJAT MYYNTIKANAVAT, monipuoliset palvelut

Laaja tuotevalikoima ja vapaus kirjan sisällön ja toteutuksen suunnittelussa on houkutellut jo yli 35 000 kirjailijaa julkaisemaan kirjansa BoD:n kautta. BoD:n tietokannassa on tällä hetkellä yli 2 miljoonaa painovalmista teosta ja kaikkia voidaan painattaa tarpeen mukaan milloin vain, yhdestä kappaleesta alkaen. Kirjoja myyvät verkkokaupat, kuten Adlibris, Cdon ja Booky, sekä perinteiset kirjakaupat, esimerkiksi Akateeminen ja Suomalainen. Kirjalle voi halutessaan valita myös kansainvälisen myynnin, jolloin se on saatavilla englanninkielisillä markkinoilla, esimerkiksi Amazonissa. E-kirjoja myyvät mm. Elisa, Amazon, Google Play, Kobo ja Applen iBookstore. Näin BoD tarjoaa omakustanteille maailmanlaajuisesti laajimman ja monipuolisimman myyntiverkoston ja varmistaa sekä painettujen että e-kirjojen saatavuuden lukijoille.

BoD tarjoaa kirjailijoille julkaisupalveluiden lisäksi lukuisia kirjailijapalveluita, joita kirjailijat voivat halutessaan tilata tarpeidensa mukaisesti. Valikoimasta löytyy perinteisiä taitto- ja kustannustoimituspalveluita sekä esimerkiksi kuvitus- ja käännöspalveluita. Kirjan julkaisun jälkeen tilattavat markkinointipalvelut auttavat kirjailijaa teoksen mainostamisessa.

lisätietoja yrityksestä

Kirjautuminen myBoD-tilille