Näin kirjastasi tulee äänikirja
Mitkä kirjat soveltuvat äänikirjoiksi?
Ammattilaisten lukemien ja äänikirjoina julkaistavien kirjojen on täytettävä tietyt edellytykset. Yksi ilmeinen edellytys on, että kirjan tekstin on oltava jatkuvaa ja sujuvaa
- Kalenterit, kuvakirjat; vähätekstiset, paljon kuvia sisältävät lastenkirjat; runokirjat tai paljon taulukoita ja kuvioita sisältävät tietokirjat eivät sovellu äänikirjoiksi. Sisällön tulee olla ääneen luettuna ymmärrettävää, mielenkiintoista ja mukaansatempaavaa - ilman visuaalisia virikkeitä.
- Kirjan tulisi olla mahdollisimman virheetön, sillä tekstiä, jossa on paljon kirjoitusvirheitä, ei ammattilainenkaan voi lukea sujuvasti - eikä lopputulos olisi kuten toivottu. Suosittelemme kirjalle korjauslukua tai kustannustoimitusta ennen äänikirjatiedustelun tekemistä.
Äänikirjan toteuttaminen saattaa maksaa, kirjan pituudesta riippuen, useita tuhansia euroja, sillä ammattilukija käyttää useita tunteja kirjan ääneen lukemiseen. Tästä syystä varmistamme, että äänikirjan kansi ja sisältö ovat kilpailukykyisiä muiden äänikirjojen rinnalla. Näin pyrimme varmistamaan myös useita kuuntelijoita äänikirjallesi.
Keskustele testilukijoiden, bloggaajien, kirjagrammaajien, toimittajien ja muiden kirjasi lukeneiden kanssa, jos et ole varma, tulisiko sinun tehdä äänikirjatiedustelua. Kysy heiltä, sopisiko kirjasi heidän mielestään äänikirjaksi ja olisiko se investoinnin arvoinen.
Mitä on hyvä tehdä ennen äänikirjan tilaamista?
- Nimien ja muiden ilmaisujen ääntäminen
Parhaan mahdollisen lopputuloksen saavuttamiseksi on syytä käydä käsikirjoitus läpi ja miettiä, mitkä nimet ja ilmaisut tarvitsevat ääntämisohjeita. Tämä on hyvä tehdä jo ennen tiedustelun tekemistä. Etenkin fantasiaromaanien kohdalla hahmojen, paikkojen ja käsitteiden ääntäminen on hyvä selittää tai jopa määritellä foneettisilla aakkosilla.
Hahmon mahdollinen murre tai aksentti on myös hyvä ilmoittaa.
Jos kirjassa on käytetty lyhenteitä tai epäselviä käsitteitä on nämäkin syytä huomioida (luetaanko "omg" suomeksi vai englanniksi, kirjain kirjaimelta vai lauseena (oh my god)).
- Sisältö, joka tulee sisällyttää äänikirjaan
Äänikirjaan ei perinteisesti lueta kaikkea painetun kirjan sisällöstä. Siksi on tärkeää merkitä, mitä äänikirjaan haluaa luettavan. Omituskirjoitus ja kiitokset äänitetään joskus, joskus taas ei. Mahdollisen sisältövaroituksen tulisi aina olla osa äänikirjaa. Kartat, taulukot, soittolistat, lähdeviitteet, lyhenneluettelo jne. eivät varsinaisesti kuulu äänikirjaan.
- Äänikirjan suositeltu vähittäismyyntihinta
Mihin hintaan äänikirjaasi tulisi tarjota? Kuten painettujen kirjojen kohdalla, suosittelemme vertailemaan kirjaasi samanpituisiin ja tyyppisiin kirjoihin sekä tutustumaan markkinoihin. Äänikirjaa levittävät alustat ja kaupat voivat soveltaa äänikirjallesi omia hintojaan kuten esim. tilaajien erikoistarjoukset tai alennuskampajat. Valittu hinta on siis käytännössä suositushinta. BoD:n kirjailijat saavat 70% kaikista äänikirjan nettotuloista.
- Lukijan valinta tarinallesi
Ennen kuin runsaudenpula lukijaa valitessa pääsee yllättämään, kannattaa miettiä, millainen kertoja sopisi kirjallesi parhaiten. Pitäisikö lukijan olla mies- vai naispuolinen, nuori vai varttunut; tulisiko äänen olla iloinen vai vakavampi? On tärkeää pitää mielessä, että ääni voi omaksua eri näkökulmia ja puhua eri hahmoina, mutta myös kirjan yleinen tunnelma on tärkeä eikä sitä tule unohtaa. BoD:lla kirjailijalla ei valitettavasti ole mahdollisuutta lukea kirjaansa itse. Olemme kuitenkin varmoja, että jokaiselle kirjalle löytyy sopiva ääni tarjoamastamme ammattilaisten valikoimasta.
Mitä kirjailija voi äänikirjalla ansaita?
Äänikirjoja myyvät jakelualustat ja kaupat tarjoavat kuuntelijoille erilaisia malleja. Esimerkiksi Audiblessa äänikirjoja voi ostaa suositushintaan tai vajaan 10 euron tilaushintaan. Spotifyn ja BookBeatin kaltaiset suoratoistopalvelut tarjoavat kuukausittaista jäsenmaksua vastaan mahdollisuuden kuunnella monia eri äänikirjoja, joita ei voi ostaa erikseen, mutta joita voi kuunnella mielensä mukaan. He laskevat yleensä minuutti- tai raitakohtaisesti (raita tarkoittaa 3-4 minuutin pätkää) ja maksavat palkkioita sen mukaisesti.
Kirjailijat saavat 70% kaikista nettotuloista, jotka eri jakelukanavat maksavat BoD Audion kautta julkaistuista kirjoista.
Näiden tulojen lisäksi äänikirja avaa myös kokonaan uuden kohderyhmän. Lukijat, jotka eivät lue sähköisiä tai painettuja kirjoja tai käyttävät niitä vähemmän, tulevat tietoisiksi sinusta ja kirjoistasi. Tämä voi lisätä myyntiä kaikissa formaateissa ja kaikilla alustoilla. Lisäksi jotkut lukijat ostavat painettuja tai sähköisiä versioita suosikkiäänikirjoistaan kokoelmiinsa tai lahjaksi.
Ei ole takuita siitä, että äänikirjan valmitukseen ja jakeluun käytetty summa saadaan takaisin. Kirja, joka myy hyvin painettuna tai e-kirjana, menestyy todennäköisesti myös äänikirjana. Tulot eivät kuitenkaan yleensä vastaa painettuista tai e-kirjoista saatuja kirjailijapalkkioita. Tästä syystä monet kirjailijat pitävät äänikirjaa enemmänkin sijoituksena tunnettavuuteen tai uutena mahdollisuutena kuin keinona ansaita paljon rahaa.
Mikä on paras tapa markkinoida äänikirjaa?
Jotta äänikirjasi saavuttaisi monia kiinnostuneita kuuntelijoita, on tärkeää markkinoida sitä. Voit tietenkin yhdistää sen sujuvasti jo olemassa olevaan kirjailija- ja kirjamarkkinointiisi.
Voit viitata äänikirjaan painetun tai e-kirjan uudessa painoksessa tai tuotekuvauksessa esimerkiksi lauseella "Saatavana myös äänikirjana".
Blogistamme löydät markkinointi kohdan alta paljon kirjan markkinointiin liittyviä vinkkejä. Verkkosivuiltamme kohdassa apua - ladattavia tiedostoja - ohjeita löydät puolestaan sosiaalisen median ja markkinoinnin oppaita
Houkutteleva kansi ja mielenkiintoinen esittelyteksti ovat yksi tärkeimmistä markkinointivälineistä. Voit äänikirjatiedustelun yhteydessä miettiä, pitäisikö kirjan ulkoasua tai tuotetietoja päivittää ennen äänikirjatiedustelun lähettämistä.
Voit myös lisätä kotisivuillesi tai sosiaalisen median kanaviisi linkin ja ohjata näin lukijat äänikirjasi pariin.
Ääni uutena mediana avaa myös uusia markkointimahdollisuuksia, jotka voit sisällyttää markkinointistrategiaasi.
Sosiaalisessa mediassa sinulla on vielä enemmän mahdollisuuksia markkinoida kirjaasi äänikirjana. Voit esimerkiksi käyttää pätkiä äänikirjastasi julkaistavan videon taustalla.
Odotamme innolla äänikirjatiedusteluasi!